donderdag 9 november 2023

Waarom zou ik naar model willen gaan tekenen?

Modeltekenen | De basis van tekenen  


Wel de basis van tekenen, niet direct het eenvoudigste onderwerp


Waarom zou ik naar levend model willen gaan tekenen?

Krijg je als model (en misschien ook wel als tekenaar of docent) de volgende vragen ook wel eens? "Zal ik ook gaan modeltekenen? Of is dat tekenen naar levend model misschien ook iets voor mij?" En zeker als het een onverwachte vraag is, is het lastig om daar zomaar uit de losse pols een goed antwoord op te geven. Vandaar hier een lijst met 101 argumenten waarom iemand naar model zou willen gaan tekenen. Die lijst is niet om uit het hoofd te leren, gelukkig niet, maar wel om inspiratie te hebben om iemand over de streep te trekken. Geef je zelf modeltekenles? Dan zitten er misschien nog wel punten bij waar je nog nooit aan gedacht hebt.😀 Zet je schrap, hier komt de lijst.



Je kunt naar model tekenen op de vreemdste plekken, bijvoorbeeld in het Mauritshuis in Den Haag.


101 argumenten om naar model te gaan tekenen

Het tekenen naar levend model kan om verschillende redenen aantrekkelijk zijn voor kunstenaars en tekenaars. Hier is een lijst van 101 mogelijke redenen waarom iemand naar een levend model zou willen gaan tekenen:


1. Het is een persoonlijke reden en puur een kwestie van smaak, maar heel veel tekenaars vinden model- en portrettekenen gewoon ontzettend leuk om te doen.


2. Je verbetert enorm je tekenvaardigheden, want model- en portrettekenen is één van de meest effectieve vormen om je tekenen en schilderen te oefenen en te trainen. De snelheid waarmee je jezelf weet te verbeteren zal je beslist verbazen.


3. Je oefent in de praktijk constant je observatievaardigheden. En goed observeren (dus bekijken zonder een oordeel te geven) is niet alleen lastig, maar ook heel belangrijk bij alle tekenvormen. Trouwens, bij modeltekenen zul je wel goed moeten leren observeren, want de pose van het model is binnen een kort tijdsbestek weer verdwenen. Zeker bij korte en ultrakorte standen. Je hebt dan gewoon geen tijd om na te denken over wat je ziet.


4. Het uitbreiden van je begrip van de buitengewoon interessante menselijke anatomie is een logisch gevolg van modeltekenen. Opmerkelijk genoeg zijn er niet veel academies meer die erg veel aandacht aan anatomie schenken, terwijl het daar vroeger een hoofdvak was.


Tekenmodel Henriëtte. Voor alle standen die je bedenken kunt
Tekenmodel Henriëtte. Voor alle standen die je bedenken kunt

5.
Dat je aan de gang gaat met het ontwikkelen van een gevoel voor verhoudingen is belangrijk, want een te lange of te korte arm wordt direct meedogenloos herkenbaar. Hetzelfde geldt voor andere verhoudingen van ledematen onderling. Modeltekenen is daarmee ideaal om verhoudingen te leren schatten.


6. Je schetsvaardigheden nemen vooral een vlucht als je je durft te wagen aan technieken als dynamisch modeltekenen. En dan gaat je ontwikkeling qua schetsvaardigheden plotseling heel hard, zo beweren de vele mensen die ik het heb zien proberen. 


7. Je studie van licht en schaduw zijn een verplicht nummer, omdat deze de dieptewerking van je modeltekening voor een heel groot deel bepalen en al doende leert.


8. Het leren omgaan met bewegende modellen is een uitdaging op zich. Het model kan zowel constant bewegen als in bepaalde patronen. Als je het werken met bewegende modellen beheerst, kun je vele andere dingen moeiteloos tekenen, ook als ze niet stilzitten.


9. Het ontwikkelen van expressieve tekeningen krijg je via modeltekenen snel onder de knie, zeker als je meer van het model uit wilt gaan drukken, dan alleen maar de pose. Je moet er naar streven, dat je aan je tekening van je model kunt zien,  hoe je model zich voelt of voordoet, want ook het model kan en mag een rol spelen. Die vaardigheid komt bij andere onderwerpen zeker ook weer van pas. 


10. Oefenen van snel tekenen is leuk en bijzonder goed voor je vaardigheden. Zoek daarom een model om te tekenen dat bedreven is in zeer korte standen. Sommige modellen werken al vanaf 20 seconden. Dat is trouwens heel hard werken en het vreet papier. Maak er maar een mooie collage van.


Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen
Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen

11.
Het creëren van kunst met levendige poses. Een goed gelukte modeltekening geeft enorm veel voldoening. Zeker omdat iedereen ook direct kan zien of zaken als verhoudingen en afstemmen van maten goed gelukt zijn.


12. De menselijke emotie en expressie die je gaat onderzoeken is een verhaal apart bij het modeltekenen, maar het is wel iets dat er zeker bij meer ervaren tekenaars gewoon bij hoort.


13. De studie die je gaat maken van gezichtsuitdrukkingen is lastig en boeiend tegelijk. Welke spieren gebruikt een vrolijk model? Een lachend model? Een somber model? Een bozig model? Een heel erg kwaad model? Het vast weten te leggen van die emoties scheidt de beginnende tekenaars van de gevorderden.


14. Je gaat je portrettekenvaardigheden vanzelf verbeteren door het intensief te doen. Hoewel ervaren portrettekenaars beweren dat pas je duizendste portret ergens op gaat lijken. Maar misschien valt dat mee. Sommige mensen overdrijven graag.


15. Dat je gaat oefenen met het vastleggen van dynamiek en beweging is van belang. Want hoe ontstaat dynamiek? Hoe komt een beweging tot stand? Waar steunt een model op en hoe heeft dat effect op de poses? Het wordt door steeds meer clubs gevraagd en er is zelfs al een speciale training voor dynamisch modeltekenen


16. Leren omgaan met de uitdagingen van het tekenen van onregelmatige houdingen is interessant, want vooral ervaren modellen kunnen de meest vreemde houdingen produceren en vaak opmerkelijk lang vasthouden.


17. Je verbetert je hand-oogcoördinatie. Zien hoe spieren lopen of waar botten onderhuids zitten is misschien nog wel te zien, maar hoe leg je ze vast? En dat is bij een bewegend model zo mogelijk een nog veel grotere artistieke uitdaging.


18. Het ontwikkelen van een eigen artistieke interpretatie, waardoor je werk uniek en herkenbaar ten opzichte van anderen wordt, is alleen al de moeite waard.


19. Je onderzoek en wordt jezelf bewust van de enorme variëteit in lichaamstypes. Je leert de verschillen er tussen te zien en je weet na verloop van tijd hoe je die verschillende lichaamstypes vastlegt.


20. Je begint met het zoeken en uitdagen van je eigen creatieve grenzen. Durven overschrijden van die grenzen (bijvoorbeeld qua materiaal of moeilijkheidsgraat van de standen van een model,) kan er voor zorgen dat je artistieke kwaliteiten steeds beter worden. Blijf je steeds in hetzelfde hangen, dan is vooruitgang nauwelijks mogelijk. 


21. Je maakt een studie van verschillende poses en houdingen, leert die te doorzien en de krachten te herkennen die op de spieren en het skelet van het model inwerken. Dat maakt het neerzetten van een goede modeltekening een stuk gemakkelijker.


22. Je leert omgaan met modellen en de interactie met het model. Goede samenwerking tussen tekenaar,  model en eventuele docenten of modelregelaars, is essentieel om tot goede resultaten te komen.


23. Je gaat je vaardigheden op het gebied van lijn- en contourentekenen aanzienlijk verbeteren, omdat dit bij modeltekenen veelvuldig voorkomt. 


24. Je bekwaamt je steeds verder in het gebruik van verschillende teken- en schilder materialen. Je leert in de praktijk hun sterke en zwakke kanten kennen en weet na enige tijd van zowel de sterktes als de zwaktes te profiteren.


25. Je ontwikkelt een goed gevoel voor textuur. De menselijke huid is één grote collectie van wisselende textuurvormen. Je leert ze te onderscheiden en de verschillen goed weer te geven, want doe je het niet goed, dan is dat direct zichtbaar en gaat het ten koste van de gelijkenis.


26. Het verkennen van compositie en ruimte is iets dat je in elke modeltekening terug gaat krijgen en het zijn twee belangrijke kenmerken van een modeltekening die straks gaan bepalen of deze tekening goed of minder goed zal worden.


27. Je leert te werken met allerlei soorten natuurlijke- en kunst-lichtbronnen. En daarmee automatisch met de verschillende schaduwpatronen die deze lichtbronnen produceren.


28. Je leert omgaan met het weergeven van stofuitdrukking en natuurlijk al helemaal bij werken met een gekleed model.


29. Het verbeteren van anatomische precisie komt vanzelf, omdat je leert te zien waar die "hobbel" en "zonk" op het lichaam nu eigenlijk vandaan komen. Welke skeletdelen vormen die? Wat zit er achter? Hoe is de beweging en de dynamiek?


30. Je moet als modeltekenaar enorm veel oefenen met compositie- en framingtechnieken. Het model moet niet alleen goed in het beeld gezet zijn (dit noemen we framing) en een goede compositie vormen, maar het model moet ook in het beeld passen. Dus geen lichaamsdelen die buiten de lijst vallen en die we er dus maar bij moeten denken. Het mag alleen als de kunstenaar hier bewust voor gekozen heeft. 


31. Een model heeft diepte en al tekenend werk je aan het ontwikkelen van je perspectiefvaardigheden, waarmee je jouw werk van een natuurlijke dieptewerking voorziet.


32. Bij modeltekenen wordt ook met zogenaamde negatieve ruimte gewerkt die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de dieptewerking in je tekening.


33. Dat je leert om de menselijke verhoudingen te bestuderen is één ding, maar je zult ook de verhoudingen tot de omgeving moeten gaan herkennen en vastleggen. Dit om te voorkomen dat je mensfiguur in die omgeving veel te groot of juist te klein wordt.


34. Elke kunstvorm, ook modeltekenen, vraagt kennis van de kleurentheorie en je leert dan ook al snel dat een model zeker niet "roze" gekleurd is. Huidkleuren zijn er in duizenden varianten en je zult moeten leren om die te herkennen en te mengen.


35. Voor snelle tekeningen zijn kleurpotloden heel handig en sommige kunstenaars maken er verbazende tekeningen mee. Al doende werk je intensief aan het verbeteren van jouw gebruik van kleurpotloden.


36. Je leert goed om driedimensionale vormen te creëren. Het gehele lichaam van het model is tenslotte één groot driedimensionaal geheel. Die vaardigheid ga je later nog enorm waarderen, want het komt overal terug. 


37. Je werkt met modeltekenen op een intensieve manier aan je eigen tekentalent en je weet jezelf steeds gemakkelijker expressief te uiten. Ofwel je bent druk bezig met het ontwikkelen van je eigen artistieke stijl en visie.


38. Je leert al snel om de contrasten en tegenstellingen van het lichaam te onderzoeken en hoe je die ten gunste van jouw eigen werk in kunt zetten. Goed gebruik van contrast en tegenstelling zal de kwaliteit van je modeltekening enorm verbeteren.


39. Je leert zien hoe de gezondheid en lichaamsbeweging van een model terugkomt in haar of zijn postuur wat je vaardigheid in het neerzetten van een levensechte modeltekening al snel zal vergroten.


40. Weet je niet wat mooi en lelijk in de kunst is? Daar zijn dikke boeken over geschreven onder de noemer "Esthetica"  en zeker al discussiërend en filosoferend met docenten en medeleerlingen ga je vanzelf de esthetiek van het menselijk lichaam leren zien. En dan herken je pas wat een modeltekening voor jouzelf nu eigenlijk mooi of minder geslaagd maakt, zodat je daar voortaan in je eigen werk rekening mee kunt houden.


41. Je leert al snel om je waarneming van unieke kenmerken van een model te herkennen en weer te geven, zodat de gelijkenis met de werkelijkheid sterk verbeterd kan worden.


42. Je gaat al snel aan het vastleggen van de essentie van een model beginnen. Eerder dan je misschien denkt en ook dat is belangrijk voor het ontwikkelen van een goede gelijkenis.


43. Je gaat zien waarom een modeltekenaar altijd een schetsboekje en een pen bij zich heeft. En je start met het snel en sterk ontwikkelen van je schetsboektekenvaardigheden. Mensen schetsen in de trein is leuk en de meesten vinden het wel grappig als je hen de moeite van het tekenen waard vindt. En oefening baart kunst. Zeker hier.


44. De psychologie tussen model en kunstenaar is een vak apart. Dat er sprake is van een wederzijdse beïnvloeding zal iedereen wel aanvoelen, maar wat de aard daarvan is en hoe zich dat verder ontwikkelt is iets wat je eigenlijk zelf in de praktijk moet leren aanvoelen. 


45. Je tekent allerlei verschillende modellen, waardoor je al snel kennis van culturele diversiteit ontwikkelt.


46. Elke kunstenaar, ook een modeltekenaar, gaat leren om om te gaan met de eigen intuïtie en creativiteit bij het vastleggen van een model en helemaal als hij of zij verder gaat en ook het wezen van het model wil "pakken".


47. Elke vorm van tekenen, dus ook naar levend model, helpt bij het verder verbeteren van je artistieke zelfexpressie.


48. Al tekenend leer je omgaan met de emotionele connectie met het model. Zie je de rondingen van het model als een soort van fruitschaal die je tekenen moet, of zie je er meer in? En wat doe je daar dan mee? Een goede tekenaar kan daar uitstekend mee omgaan.


49. Je leert een vorm van empathie voor het model te ontwikkelen. Model zijn is een vak. Een lastig vak ook, dat zowel lichamelijke als psychische kwaliteiten van je model vraagt. Lang niet elke tekenaar herkent dat, laat staan dat hij of zij er rekening mee houdt.



50.
Het verkennen van de relatie tussen kunstenaar en model is boeiend. Waarbij we het begrip relatie heel ruim mogen nemen en niet verder gaat dan de manier waarop je zakelijk met elkaar omgaat. Maar daar zitten belangrijke aspecten genoeg aan. 


51. Je maakt in feite een studie van persoonlijke groei en bewustwording, zowel van het model als eigenlijk ook van jezelf. Want een fanatieke modeltekenaar zal een opmerkelijke groei in de artistieke vaardigheden in de ruimste zin van het woord doormaken.


52. Leren omgaan met artistieke flow en concentratie is heel boeiend, ook voor jezelf. In het begin weet je niet echt wat je overkomt. 


53. Je gaat je verbeelding en creativiteit steeds verder verbeteren en leren hoe je het uiterste uit je eigen creatieve middelen kunt halen, wat elke verdere creatieve uiting die je nog van plan bent om te doen, zeker zal helpen. 


Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen
Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen

54.
Je gaat ervaren wat velen zeggen, namelijk dat modeltekenen gelijk staat aan het oefenen van mindfulness tijdens het tekenen, maar dat is wel heel persoonlijk.


55. Dat je bezig bent met het ontwikkelen van een soort van meditatieve en ontspannende vaardigheden wordt wel algemeen erkend. Je komt los van alle sores van alledag en dat kan zeer ontspannend en rustgevend werken.


56. Zeker als je twijfelt aan je eigen creatieve vaardigheden kun je modeltekenen zien als een vorm van artistieke therapie.


57. Modeltekenen is letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Ouder zelfs. Als je bestudeert hoe dit modeltekenen zich heeft ontwikkeld krijg je een fors stuk studie van kunstgeschiedenis en kunstzinnige tradities vanzelf mee.


58. Je gaat leren om de kunst van het waarnemen te gaan beheersen. Gewoon kijken zonder direct een oordeel te hebben. Het is niet zo heel veel mensen gegeven om echt waar te nemen. De meesten geven eerst een mening, dan een negatief oordeel en gaan daarna kijken wat er eigenlijk te zien viel. Een echte waarnemer heeft dit afgeleerd. 


59. Je werk automatisch aan het het verbeteren van allerlei kunsttechnieken, omdat de meest uiteenlopende technieken in het modeltekenen terug komen.


60. Je leert omgaan met geduld en doorzettingsvermogen. Ook met een levend model gaat er wel eens iets niet helemaal volgens plan. Of je krijgt het model maar niet goed weergegeven. Ook niet na meerdere pogingen. En je leert al doende om daar mee om te gaan. En weer door te gaan. 


61. Een van de dingen die je leert bij modeltekenen is het ontwikkelen van een goed gevoel voor ruimte en compositie. Het model is per definitie ruimtelijk en moet je ook zo neerzetten. Wil je een plat weergegeven model? Maak dan maar direct een foto. Wil je meer diepte? Dan zul je je daar op moeten storten. 


62. Het verkennen van verschillende artistieke stromingen leert je enorm veel over zowel kunstgeschiedenis als de daar zeer nauw aan gerelateerde 'gewone' geschiedenis. Want het maken van kunst naar een model is al vele eeuwen een populaire bezigheid


63. Studie van kunsttechnologie en digitale media is in deze tijd een bijna vanzelfsprekend onderdeel van het leren modeltekenen. Ook tekenen op een iPad is tegenwoordig mogelijk en wint aan populariteit onder grote groepen.


Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen
Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen

64.
Leren omgaan met het maken van kunst op locatie is heel leuk. Denk aan buiten naar model tekenen of op vreemde locaties. Je moet het weer een beetje mee hebben, want slagregen en storm zijn niet leuk, zo weet ik als model uit ervaring.


65. Verbetering van het begrip van kleurtheorie komt vanzelf wel als je aan de gang gaat. Mengen is al genoemd, maar we hebben ook nog te maken met schaduwwerking en complementaire kleuren. En dat snap je niet als je onvoldoende van de kleurtheorie weet.


66. Oefenen van artistieke experimenten met modellen die daar voor openstaan, kan zowel serieus als hilarisch zijn en het is zeker aan te raden om zulke experimenten regelmatig uit te proberen. Hoe gekker hoe beter geldt daarbij meestal.


67. Ontwikkelen van artistieke beroepsmogelijkheden. In de kunst kun je prima een bestaan opbouwen. Goed kunnen modeltekenen zal daar beslist een fundament bij leggen, dat met andere tekenonderwerpen moeilijker te realiseren is.


68. Het verkennen van kunst als middel voor zelfexpressie is een onderdeel van elke kunstzinnige opleiding en dus ook van leren modeltekenen. En daar is het aantal middelen om aan een vorm van zelfexpressie te doen, waarschijnlijk groter dan bij welk ander onderwerp ook.


69. Kunst wordt wel gezien als een bijzonder communicatiemiddel,  waarmee een kunstenaar uit kan drukken wat hij of zij op een andere manier niet kan. Ook hier legt een complex onderwerp als een levend model een uitstekende basis om je in het uitdrukken middels je kunst verder te ontwikkelen.


70. Met model- en portrettekenen leer je snel te ervaren hoe je kunst inzet als expressie van sociale emoties, zoals schaamte,  trots, omgang met kritiek en ontvangen van complimenten.


71. Je verbetert je kunst als vorm van activisme, dus om je onvrede met bestaande politieke en maatschappelijke feiten te uiten en modelwerk vindt daar vaak een plaats in. Een bekend voorbeeld is "De vrijheid leidt het volk" van Delacroix.


72. Je kunt oefenen met kunst als middel voor het realiseren van verandering, door de gewenste situatie zichtbaar te maken. En vaak zal die verandering draaien om personen, dus menselijk gestalten die je met modeltekenen leert maken.


73. Je leert met modeltekenen hoe je kunst kunt ontwikkelen als middel voor bewustwording, dus de interpretatie van je waarneming. Iets wat je met tekenen naar model goed en snel onder de knie krijgt.


74. Je leert je kunst met tekenen naar levend model in te zetten voor een opzet voor een carrière, bijvoorbeeld als modetekenaar, rechtszaaltekenaar, illustratietekenaar, artist impressions en natuurlijk voor het in opdracht schilderen van portretten.


75. Je doet met modeltekenen een studie van kunst als een vorm van representatie. Dit is een centraal begrip dat alle vakgebieden omvat waarin culturele objecten bestudeerd worden.


76. Je leert omgaan met kunst als een manier om verhalen te vertellen door je modellen in je verhaal te plaatsen en af te beelden.


77. Je verbetert je vaardigheid om kunst in te zetten als een middel om geschiedenis vast te leggen. Ook die geschiedenis draaide toch grotendeels om mensen in hun omgeving. Foto's zijn er niet van die geschiedenis,  dus bepaalt ook de hedendaagse  kunstenaar zelf hoe het er toen in zijn visie uit zag en welke mensen er welke bezigheden hadden.


78. Omdat modeltekenen dwingt tot het leveren van een bepaalde kwaliteit, is het een prima manier om kunst als een vorm van een ambacht te leren, zodat een carrière als kunstenaar onder handbereik komt.


79. Je ontwikkelt met tekenen naar levend model een manier om herinneringen vast te leggen, omdat mensen bijna altijd wel een rol daarin spelen. Ook tekenen op bruiloften en partijen kun je daaronder rekenen.


80. Je leert om kunst in te zetten als een vorm van persoonlijke reflectie. Ingespannen creatief bezig zijn is voor veel kunstenaars een vorm van meditatie, waarbij alles in de omgeving geen rol meer speelt. Kijk uit voor teveel adrenaline want dan slaap je niet meer.


81. Modeltekenen leent zich enorm voor het bestuderen van modellen als een vorm van abstractie. Hierbij neemt het model bijvoorbeeld plaats in een soort zak, waardoor alleen grote lijnen en de hoofdvormen overblijven. Maar er zijn meer technieken.


82. Je leert omgaan met kunst als een vorm van subjectieve interpretatie van wat je waarneemt. Alles wat je ziet, relateer je aan eerdere ervaringen en opgedane kennis, ook je model zul je gaan vergelijken met eerdere modellen waar je naar gewerkt hebt.


83. Je leert met tekenen naar model ook, hoe je kunst in kunt zetten als een manier om de wereld te begrijpen. Al is het maar door te beginnen om de wereld subjectief weer te geven.


84. Je leer met tekenen naar model hoe je kunst gebruikt als een middel voor escapisme, dus om geestelijk te ontsnappen aan de ongewenste zaken om je heen in de wereld en de maatschappij.


85. Je ervaart al snel hoe je kunst inzet als een manier om verbeelding te stimuleren, waarbij je je modellen gebruikt voor illustratie van die verbeelding. Bijvoorbeeld voor boeken.


86. Je leert hoe je het tekenen naar levend model kunt gebruiken  als een manier om emoties uit te drukken, zowel van het model als van jezelf en anderen.


87. Je leert veel over jezelf als je met modeltekenen aan de gang gaat. Het is een prima vorm van studie naar je persoonlijke identiteit, waarbij je ook nog leert om die identiteit op het papier of doek uit te beelden.


88. Kunst wordt als een internationaal communicatiemiddel gezien en daarmee als een manier om verbinding te maken met anderen. Ook het model is een internationaal onderwerp voor kunst en tekenen naar levend model werkt dus mee als communicatiemiddel.


89. Kunst is een uitstekend visueel communicatiemiddel, zoals eigenlijk alle afbeeldingen dat wel zijn. Maar zeker als er dan ook nog mensen bij betrokken zijn, zoals op een modeltekening, verbetert de communicatie nog beter. 


Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen
Naar model tekenen bij de SAKB in Amstelveen

90.
Je leert ook met modeltekenen de plaats van kunst als een manier om te reflecteren op de natuur ontdekken.


91. Kunst is een prima middel voor politieke expressie. Zie de beroemde poster van de PSP, de voorloper van Groen Links, waar een ontklede dame met koe in een weiland werd gebruikt. 


92. Wat is er mooier dan het menselijk lichaam? Als je die schoonheid op doek leert uit te drukken, kun je je kunst op allerlei manieren inzetten om die schoonheid te vieren.


93. Je leert met tekenen naar levend model om iedereen op elke manier neer te zetten, om elk model tot een prins of prinses te maken. En dat past dan weer goed in de veel geziene rol van kunst als een manier om het alledaagse te verheffen tot iets meer bijzonders.


94. Je leert om je model in elke omgeving te plaatsen en zo te gebruiken als een manier om het mysterieuze tussen hemel en aarde te verkennen en naar jouw interpretatie in beeld te brengen.


95. In kunstvormen als cartoons en strips worden veelal tekeningen van modellen ingezet als een middel om humor en satire te verkondigen.


96. Je leert bij tekenen naar model al snel, hoe je dit als een manier om dromen en fantasieën vast te leggen, kunt gebruiken.


97. Kritisch denken lijkt tegenwoordig iets dat steeds minder mensen weten te ontwikkelen. Het na-papagaaien van de mening van anderen, waar dan ook op gebaseerd, is steeds gebruikelijker. Middels ander soort beelden van de mens (je model) in een andere omgeving kun je leren om modelkunst in te zetten als een middel voor kritisch denken. 


98. Je gaat leren hoe je kunst in kunt zetten als een manier om anderen en misschien ook wel jezelf te inspireren. Mensen denken in beelden en zien hun toekomst in beelden. Inspirerende beelden kunnen daarbij zeer behulpzaam zijn. Een kunstenaar die mensen via een modelstudie in een positief toekomstbeeld kunnen zetten,  kunnen veel therapeutisch werk verzetten. 


99. Je kunt leren om een studie van kunst te maken als een manier om de menselijke geschiedenis vast te leggen. Beelden zeggen meer dan teksten. Heb je voldoende verbeelding, die je weet te baseren op feiten,  dan kun je de mensen vastleggen in een omgeving of een scenario van honderden jaren geleden. Het zal het inzicht van velen in de geschiedenis en de rol van de mens daarin, flink kunnen vergroten.


100. Je kunt leren omgaan met kunst als een manier om de toekomst te verkennen. Kunst kan namelijk een krachtig middel zijn om die toekomst in beeld te brengen en te visualiseren. Of door kunst te maken op toekomstige scenario's.  Deze kunstwerken kunnen dystopisch, utopisch, of ergens daartussenin zijn en kunnen mensen helpen nadenken over mogelijke toekomsten. De mens speelt daar een grote,  zo niet bepalende rol in en een goede modeltekenaar zal kunnen helpen om de mens in die beelden een plek te geven. 


101. Verbeteren van kunst als een middel om lekker de schoonheid van het leven te vieren. Wat is tenslotte een nog mooier onderwerp dan het menselijk lichaam. Nee, niet iedereen ziet dat zomaar. Dat komt vooral, omdat men nooit geleerd heeft om dit te zien. Opvoeding en achtergrond stonden het zien in de weg. 


De voorgaande lijst bevat een breed scala aan redenen waarom iemand naar een levend model zou willen gaan tekenen, en de keuze hangt vaak af van de persoonlijke interesse en doelen van de kunstenaar. Maar het geeft iedereen aan wie deze vraag wordt gesteld in elk geval wel een flink aantal argumenten, zodat je niet snel met een mond vol tanden komt te staan.

Naar model tekenen bij "Model met koffie" in Lisse
Naar model tekenen bij "Model met koffie" in Lisse






 LEES JE JETJE'S DAG TROUWENS AL?


 

Meer informatie over Team Jetje