zondag 7 september 2014

Promotie voor kunstmodellen

Modeltekenen | Promotie voor kunstmodellen


Het nut van promotie in het algemeen


Ook "model aangeboden" moet te vinden zijn


Zelfs een kunstmodel heeft natuurlijk te maken met de noodzaak van een effectieve promotie. Sommige modellen hebben zoiets van "Ze weten echt wel dat ik besta. En daar zullen ze het mee moeten doen". En dat is natuurlijk voor een heel groot deel nog wel waar ook. Net zoals iedereen van 4 jaar en ouder weet dat er een hamburgerrestaurant Mcdonalds bestaat. En dat de HEMA in de Kerkstraat zit. Vlak naast het Kruidvat.  Het is allemaal bekender dan bekend. 

Toch ligt er elke week een kleurige folder van de HEMA in de bus.  Met de folder van het Kruidvat er in gevouwen.

Een smaakvolle flyer van de nieuwste snack van Mcdonalds is er ook. Maar we kenden die snack al. Want we zien diezelfde snack ook nog vijf keer op een avond in de TV-reclames langskomen.


Ook een plotseling interview van een lokale omroep werkt natuurlijk perfect
hoewel je er meestal geen directe opdrachten aan over houdt.
Maar het is uiteraard wel leuk om te doen.

Grote winkelketens doen die peperdure promoties voor niets

Grotere winkelbedrijven zoals de hier genoemden verantwoorden echt elke cent die ze aan promotie uitgeven. Dus deze constante aandacht voor hun merk werkt wel degelijk. Waarom? Omdat men bij de HEMA en de McDonaldsoveral over nadenkt. Omdat men alles met rekenmodellen probeert te voorspellen. Liefst op de cent nauwkeurig. 

Hoe heet die Hamburgertent met die M ook al weer?
Hoe heet die Hamburgertent met die M ook al weer?


En omdat men alles achteraf meet om te zien of er geen cent te veel is uitgegeven en wat het allemaal extra heeft opgeleverd.  Het is heel logisch allemaal. Deze bedrijven zouden het wel nalaten als hun aanpak om wat voor reden dan ook niet perfect zou werken. Een dergelijke grote advertentiecampagne kost ze goud geld. En dat weten ze maar al te goed.

Jezelf als model promoten zit vol lastige afwegingen

Het moet natuurlijk wel zo zijn dat je er als model een goed gevoel bij hebt hoe je jezelf promoot. Je moet nog wel eens wat dingen tegen elkaar afwegen. Doe ik niet teveel zodat ik irritant wordt? Of doe ik juist te weinig? Leg ik misschien de verkeerde accenten? Richt ik me op de verkeerde tekengroepen of academies?  Daar zijn moeilijk antwoorden op te geven. Dat blijft natuurlijk persoonlijk.

Mogelijkheden voor promotie voor modellen

Je kunt heel opdringerig op gaan bellen

Maar ook voor een bekend en veel gevraagd model is dus nog promotie nodig. Betekent dat constant bellen naar modellenregelaars en docenten? Nee, integendeel. De meeste modellenregelaars en docenten zijn daar niet echt blij mee. Sterk nog, het irriteert ze zelfs mateloos omdat het als opdringerig wordt ervaren. Soms zijn modellenregelaars er nog helemaal niet aan toe omdat ze zelf het cursusprogramma nog niet eens weten of nog niet samengesteld hebben. Dan hebben ze geen model nodig. En als ze dat wel nodig hebben dan hebben ze hun modellenlijstje. Daar moet je opkomen. Hoe je dat doet? Door mond tot mond reclame. En als je eenmaal op het lijstje staat en je werk goed doet, hoef je nooit meer te bellen. 

Op de lange duur kan opdringerig gedrag zich tegen je keren

Voor de korte termijn kun je er wellicht nog wel eens een opdracht mee scoren. Maar voor het opbouwen van een band voor de langere termijn werkt dit opbellen dus absoluut niet.  De reden dat ik dit zelf absoluut niet doe is in hetzelfde artikel uitgewerkt. We moeten als modellen dus wél laten merken dat we er zijn, maar het moet zeker niet te opdringerig overkomen.

Laat je bijvoorbeeld wel altijd zien bij openingen van exposities

Docenten en cursisten hebben regelmatig exposities. Het is van groot belang om als model daar je neus te laten zien. Het is een positieve vorm van interesse. En juist omdat eigenlijk de meeste modellen het niet doen val je positief direct op ten opzichte van de rest. Dit is één van de beste manieren om aan een band én aan een goed netwerk van modellenregelaars en docenten te komen. In het artikel over netwerken gaan we er verder op in.

Ook open dagen zijn interessant om er even gezien te worden

Ook de zogenaamde "open dagen" die veel instituten regelmatig organiseren zijn wat dat betreft van belang. Laat je neus er even zien. Zo'n bezoekje kost weinig in tijd en geld maar is absoluut lonend op den duur.

Vermeld exposities etc. op je eigen website

Heb je een eigen website of weblog? Of een eigen Facebookpagina? Maak dan ook dáár melding van dit soort exposities en open dagen. Maak ongevraagd reclame voor de mensen waar je mee samen werkt. Ik heb er een speciale website voor. En die wordt nog druk bezocht ook.  Vermeld ook hun nieuwe cursussen, workshops en dergelijke. Ook wanneer je daar als model misschien verder helemaal niets te maken krijgt. Het gaat bijvoorbeeld om een cursus stilleven schilderen. Voor de docenten en de cursisten is jouw vermelding echter wel van belang. En het wordt gewaardeerd als jij een klein steentje bijdraagt. En niet die waardering is belangrijk maar wel het feit dat men het niet zal vergeten als er weer eens een model nodig is.

Al dit vermelden dient verschillende belangen

Enig eigenbelang is er natuurlijk bij al dit promoten van cursussen en workshops natuurlijk ook want alleen als een cursus modeltekenen of schilderen doorgaat, omdat er voldoende aanmeldingen zijn, heb je een kans en beslist geen zekerheid om er te kunnen poseren. Gaat de workshop of cursus niet door dan ga je er zeker niet poseren. Dus alleen daarom is het al interessant om melding te maken van cursussen, workshops en dergelijke. Het vergroot de kans dat het door gaat en daarmee jouw kans om daar te zijn. 

Een speciaal weblog voor vermeldingen kan lonend zijn

Ik heb zelfs speciale weblogs voor dit werk zoals deze die u nu leest en deze die meer voor algemene mededelingen is. Je merkt in de praktijk gewoon dat het resultaat heeft.


Heeft een website trouwens enig nut?

Over het nut van een website wordt met name op internet zelf veel gezegd en gediscussieerd. In het algemeen wordt het bezit van een website om opdrachten te krijgen zwaar overschat. De meeste sites zijn sowieso helemaal niet of in het beste geval nauwelijks te vinden tussen de letterlijk miljoenen modellensites die er zijn. Hetzelfde geldt voor Facebookpagina's en Instagram. Het wordt van je verwacht dat je ze hebt, Maar effectief voor jezelf zijn ze niet. 

De slechte naamgeving van een website

Of ze zijn alleen via de naam van het model te vinden. Op die naam gaat niemand zoeken. Want op het moment dat men naar een geschikt model gaat zoeken weet men die naam namelijk nog helemaal niet. Zou men jouw naam namelijk al weten dan gaat men er wel direct naar toe.

Vindbaarheid van website is soms iets te verbeteren

Er zijn technieken waarmee je de vindbaarheid op internet drastisch kunt verbeteren. Maar de benodigde techniek gaat meestal de mogelijkheden en de kennis van de leek ver te boven. En gezien de kosten die er aan verbonden zijn, zijn ze alleen weggelegd voor grotere bedrijven. Als model dat elke cent om moet draaien heb je er weinig aan. Je zult andere technieken moeten gaan zoeken.

Gratis bestaat niet. Al helemaal niet op internet

Bij zogenaamde "gratis websites" zoals die volop op internet worden aangeboden en die niet speciaal ontworpen zijn voor de kunst- en modellenwereld, kun je het helemaal wel vergeten dat je gevonden wordt. Daarnaast betalen ze zichzelf door letterlijk alles wat ze maar van je bezoekers kunnen verzamelen te bewaren en door te verkopen, zodat de koper die mensen met gerichte reclame kan bestoken. Dat moet je ook willen. Want het treft vooral de mensen die zo aardig zijn om jouw website te bezoeken. 

Alleen een speciale website kan werken

Maar werkt een website dan helemaal niet? Nee hoor, een website werkt zeker wel. Ik heb heel veel profijt van de mijn kunstmodel website . Maar die website is dan ook speciaal voor modellenwerk ontworpen én gebouwd. En daarna geoptimaliseerd en van allerlei extra marketinghulpmiddelen voorzien. Zoals een serie boeken, tientallen artikelen, extra ondersteunende websites, de hierboven genoemde sites voor vermelding van anderen en niet te vergeten mijn dagelijkse weblog "Jetjesdag" dat heel veel verkeer geeft. En dan werkt een website. En hoe! De kosten van een speciale site zijn volledig te verwaarlozen maar een website met ingebouwd weblog is wel aantoonbaar effectief om aan opdrachten te komen. Kortom, aan te raden voor echte promotie


Soms krijg je op een open dag plotseling een microfoon onder de neus
 en dan is het handig als je altijd je woordje klaar hebt.


Het zeer beperkte nut van Facebook

Sommige mensen zweren bij Facebook. Dat is echt opmerkelijk, omdat een gratis Facebookaccount maar heel weinig voordelen biedt. Elk bericht dat je verstuurt komt maar bij enkele tientallen, door het algoritme van Facebook geselecteerde, mensen terecht. De rest van je "vrienden" gaat helemaal niets van jouw bericht merken. Bij elke vernieuwing van Facebook zelf worden dat er weer minder en worden volgers vervangen door advertenties. Ik heb 15 jaar op Facebook gezeten en ik mag wel zeggen heel actief. Het resultaat is te verwaarlozen. Drie of vier opdrachten in al die jaren.

Voor views is een pagina nodig maar die kost vaak meer dan de opbrengst

Wil je echt dat iedereen je Facebookberichten onder ogen krijgt dan moet je uitwijken naar een zogenaamde "pagina" en dan gaan werken met betaalde berichten. Een "boosted" bericht noemt Facebook dat. Dat werkt prima, iedereen ziet je bericht maar het kost aardig wat geld. Je zit al snel aan €30 tot €50 per geplaatst bericht. Meer dan je verdienen zult met de poseeropdracht die je er in theorie aan over kunt  houden. Dat heeft dus ook weinig nut.

Het nut van de Facebookgroep

Over Facebook gesproken: Een steeds vaker voorkomend fenomeen op Facebook is de speciale interessegroep. Of tegenwoordig kortweg "groep". Je kunt het onderwerp zo gek niet bedenken of er is wel een groep gelijkgestemden voor te vinden. En dus ook voor het werk van kunstmodel. Voorbeelden van op kunstmodellen gerichte groepen zijn via de zoekfunctie van Facebook te vinden. Er zijn er een hele serie. De meeste groepen zijn gericht op mannelijke modellen omdat de agenda van vrouwelijke modellen meestal vanzelf wel vol loopt. 

Groepen gericht op modellen leiden vaak een kwijnend bestaan

Er zijn er in het verleden al meer geweest, maar in het algemeen leiden dit soort groepen net als gelijksoortige websites een wat kwijnend bestaan. Waarbij we steeds overal weer dezelfde mensen op zien duiken. Kennelijk zijn dit de modellen die het actiefst zijn op internet. Meestal worden dit soort websites en Faceboekgroepen gedomineerd door mannelijke modellen die ook heel graag laten zien dat ze inderdaad tot het mannelijke geslacht behoren.

Vrouwelijke modellen mijden dit soort groepen vaak

Vrouwelijke modellen en zeker opdrachtgevers worden hierdoor toch wel wat geïntimideerd en afgeschrokken. Het is dan ook de grote vraag in hoeverre deelname aan dit soort groepen en websites met name voor vrouwelijke kunstmodellen enige zin heeft. Voor ervaren en bekende vrouwelijke modellen is het effect naar mijn mening zelfs negatief, omdat men je al snel in een hokje stopt wat ik niet wil, zoals ik al gemerkt heb. Ik ben er in elk geval niet te vinden. Hooguit bij een advertentiecampagne voor één van mijn anderen producten. 

Mond-tot-mond reclame

De allerbeste vorm van promotie heb je helaas niet erg in de hand. Ik schat dat 95 procent van mijn opdrachtgevers in de loop der jaren is gekomen via mond-tot-mond reclame. Dit is absoluut met afstand de beste manier die er is. Mond-tot-mond reclame is niet opdringerig, het loopt via betrouwbare kanalen en het is in het algemeen zonder enig eigenbelang bij de betrokkenen. Dat maakt het vertrouwd. En omdat alles via vertrouwde personen loopt, werkt het ook zo goed. 

Goed werk leveren is de beste reclamevorm

De beste manier om als model goede promotie te krijgen is en blijft het leveren van consequent goed werk. En het opbouwen van een heel goede band met zoveel mogelijk docenten en modellenregelaars. Dan komt die mond tot mond reclame uit het voorgaande punt vanzelf wel. 

Netwerken en mond-tot-mond reclame zijn het belangrijkste

Maar dat netwerken is als al gemeld al uitgewerkt in een ander artikel  En denk altijd een beetje actief mee. Bijvoorbeeld over standen en over kleding. Het wordt meestal toch wel gewaardeerd. En waardering leidt tot mond-tot-reclame.

En die is van heel groot belang voor een model.

Heb je al eens van model met koffie gehoord?

Dat is een speciale opzet voor hoogwaardig modeltekenen, kleinschalig en gewoon bij het model aan huis dat over een prima ruimte voor dit werk beschikt.    

Mijn miniposter voor "model met koffie"
Mijn miniposter voor "model met koffie"