zondag 31 augustus 2014

Advies geven als model


Modeltekenen | Advies geven als model?


Een model heeft wel kennis uit ervaring 


"Jij komt nog wel eens ergens....Weet jij soms...."

Elke tekensessie heeft zijn pauze(s) waar meestal wel een informeel gesprekje mogelijk is. En dan gebeurt het vooral aan het einde van het seizoen regelmatig dat er een cursist of deelnemer op je af komt. Het is eigenlijk ook wel een logisch moment als je er aan denkt om eens ergens anders te gaan tekenen of schilderen.

En de vraag die dan vaak gesteld wordt gaat meestal ongeveer als volgt "...Jij komt als model op nogal veel plekken...Je weet wel ongeveer wat ik voor werk maak...Is de teken- of schilderclub van X iets voor mij? Of weet je een andere teken- of schilderclub? Of weet je open dagen of workshops?".

Je moet de persoon wel inschatten

Natuurlijk probeer je als kunstmodel zo goed mogelijk in te schatten of de persoon (uiteraard voor zover je die kent) en de teken- of schilderclub (als je daar regelmatig komt) een beetje bij elkaar passen. Teken- of schilderclubs hebben soms een zeer uitgesproken cultuur. En daar moet je je als nieuw lid wel bij thuis gaan voelen. Maar uiteindelijk is en blijft het natuurlijk wel hun keuze. Jij geeft wat advies maar verder gaat je verantwoordelijkheid uiteraard niet. 


En het niveau van een tekenclub moet je ook een beetje kennen

Je weet na verloop van tijd ook wel in te schatten op welk niveau er door een bepaalde teken- of schilderclub gewerkt wordt. Het is vervelend als je als net beginnend nieuw lid tussen gevorderde of zelfs vergevorderde leden staat. Ze zullen meestal niets naars naar jou toe laten merken. Maar ik kan me zo voorstellen dat je het zelf niet prettig vindt als je voor je gevoel ver achterblijft op de rest. Voor een gevorderde tekenaar tussen een groep die net begint geldt natuurlijk ongeveer hetzelfde.

"Weet je nog mensen die een tekenclub zoeken?"

En het omgekeerde komt ook regelmatig voor. Ik word ook wel eens benaderd door docenten en begeleiders of ik misschien mensen weet voor een bepaalde sessie. Soms is dat het geval, soms ook niet. Daarbij geldt hetzelfde. Je moet als model in een dergelijke geval in kunnen schatten of er een goede klik tussen de tekenaar en de groep zou kunnen zijn.


Ik geeft alleen advies als ik er zelf een heel goed gevoel bij hebt

Uiteraard doe ik alleen aanbevelingen voor teken- of schilderclubs waar ik zelf een heel goed gevoel bij hebt. Als ik twijfelt of deze cursist of deelnemer past, dan zeg ik dat en dan ga ik het niet  verder door geven. Adviseer desnoods de mensen die je benaderen om ook nog een ander model om een mening te vragen.

Een kunstmodel beschikt vaak over veel contacten

Want op zich vind ik het wel een goede manier om aan inlichtingen te komen. Zeker een ervaren kunstmodel hoort veel informele zaken en zal daarom betere informatie kunnen verstrekken dat de fraaiste officiële website ooit zal kunnen. En de modellen hebben hier verder geen commercieel belang bij, dus die kunnen een redelijk objectief oordeel geven.

Benaderen mag altijd

Ik neem aan dat uit het bovenstaande wel duidelijk is dat u mij in elk geval altijd mag benaderen. Of ik u kan helpen? Dat kan ik natuurlijk niet garanderen. En ik kan natuurlijk al helemaal geen garantie geven dat het je gaat bevallen. Maar ik wil het altijd proberen. Een beetje meedenken kan nooit kwaad, nietwaar?

Over meedenken gesproken, dat doe ik ook bij "Model met Koffie"


"Model met koffie" is mijn nieuwste project waarbij ik hoogwaardig onderwijs voor modeltekenaars lever. Het is bewust kleinschalig. Dat maakt veel mogelijk. De kosten kunnen we ook heel laag houden. En er nergens lang overleg voor nodig. Alle lijntjes zijn kort. Als je interesse hebt, bel me gewoon even op en dan kan ik je vertellen wat je dan verder nog weten wilt. 

De aankondiging van "model met koffie"



Er wordt al gewerkt bij "model met koffie"

Er wordt al gewerkt bij "model met koffie"






 LEEST U JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje