donderdag 14 februari 2019

Interessante maar moeilijke mensen

Modeltekenen | Interessante mensen ontmoeten


Soms is het leven van een model zo prettig en zo eenvoudig


Het werk van een kunstmodel is pure ontspanning. Ja toch?

Je doet als kunstmodel je werk door gezellig te poseren, je drinkt een kopje koffie mee, je maakt een praatje en aan het einde van de sessie geeft iemand je een envelopje met je naam erop. Het is gebruikelijk dat je daar een paar bankbiljetten als vergoeding voor je werkzaamheden in vindt. Je wandelt weer naar je autootje dat trouw op je staat te wachten en dat al bemoedigend met zijn lampjes naar je knippert als je de afstandsbediening als een soort van groet op hem richt.  Ook je autootje heeft weer zin in een ritje.

Het is allemaal even idyllisch en vredig. 

De vogeltjes fluiten hun voorjaarslied.

 


De eendjes dobberen in het water. 

 

De eerste lentebloemen staan al weer in bloei.


Het leven lacht je als tekenmodel vredig toe.


Maar zoals bij alles in het leven dreigt er gevaar. Blauw gevaar. Want ook hier loert de rijksoverheid in de bosjes. Om op het juiste moment streng, rechtvaardig en vooral keihard toe te slaan. Met als voornaamste doel jouw even eens wat minder gemakkelijk te maken en wat geld binnen te halen zodat men dat weer ergens in een bodemloze put kan dumpen. En nu heeft die overheid eens niet de vorm van een politieagent die cowboytje speelt met een lasergun, maar -minstens zo erg- heeft de vorm van:  de bureaucratisch onderlegde  regelneef. 

Je vind ze bijvoorbeeld op de administratie van een semi-overheids organisatie. Bijvoorbeeld bij die kunstacademie waar jij als model zaken mee doet.

Vaak zijn deze regelneven buitengewoon interessante mensen. Elders op dit blog staat nog een kwestie die zo'n twee jaar geduurd heeft, maar we hebben ook de wat korter lopende situaties en natuurlijk een aantal buitengewoon interessante telefoongesprekken. Misschien wel leuk om er eens een paar te bekijken. 

Een paar voorbeelden van confrontaties met de overheid van de laatste jaren:




De invoering van de OV-chip in V. in Zuid Holland

leidde tot een intrigerend gesprek met de persoon die verantwoordelijk was voor de uitbetaling van het modellengeld in V. in Zuid Holland.

Model:       "Wat weinig vandaag! Ik krijg normaal toch ook een reiskostenvergoeding?"
Regelneef: "Ja, dat kan, maar dan moet ik wel een kopie maken van uw spoorkaartje"
Model:       "Dat kan niet want kaartjes zijn afgeschaft bij de invoering van de OV-chipkaart"
Regelneef: "Dan kan ik je geen reiskostenvergoeding geven. Dat kan alleen maar met een spoorkaartje"
Model:       "Zal ik een uitdraai van de OV-kaart opsturen?"
Regelneef: "Nee, dat werkt niet. Alleen een normaal spoorkaartje. Dat zijn nu eenmaal de regels"
Model:       "Jullie zijn niet verhuisd, ik ben niet verhuisd. Ik heb 8 jaar reiskostenvergoeding gehad"
Regelneef: "Ja, dan zult u voortaan toch echt eerst een spoorkaartje moeten halen..."

Inmiddels is er wel weer een spoorkaartje maar dat is dan wel een euro duurder. Maar dat was voor de man van de overheid geen enkel probleem. Die extra kosten waren het probleem niet zolang er maar een spoorkaartje was. Ik kreeg die euro extra dan ook gewoon netjes uitbetaald. Als ik maar een kaartje had. En als hij maar een kopie kon maken. Dan was alles perfect in orde en leefde iedereen nog lang en gelukkig.

Inmiddels is de academie in V. ter ziele. Anders zou de invoering van OV-pay vast wel weer voor nieuwe rampen gezorgd hebben.         

Hé, een model met btw

Het model met een eigen zaak loopt vóór haar poseersessie even langs de administratie in Z.

Model: "Hier is alvast de factuur, BTW, KvK, alles staat er op"
Regelneef: "Mag ik dan uw VAR verklaring?"
Model: "Hoeft niet, dat is alleen bij ZZP'ers en dat ben ik niet. We hebben een andere zakelijke constructie."
Regelneef: "Dan betalen we u dus niet uit. Wij hebben ook onze regels. Prettige dag nog verder"

Het model mag verder niet poseren, stapt weer in de auto en gaat weer naar huis. Paniek bij de docent en de cursisten die nu acuut zonder model zitten. Maar de bureaucratische regels zijn wel nageleefd! En dat is ook wat waard in bepaalde ambtelijke kringen. Berooid en zonder geld thuisgekomen vertelt het model dit verhaal aan haar huisgenoot die heel aardig thuis is in de financiële materie. En die pakt ook even de telefoon.

Huisgenoot:  "Als iemand bij het eigen bedrijf in dienst is hoeft ze wettelijk toch geen VAR verklaring te hebben?"
Regelneef: "Nee, dat klopt. Dat is inderdaad niet nodig"
Huisgenoot:  "Maar waarom betaalt u het model dan niet gewoon?"
Regelneef: "Ja, dat had op zich natuurlijk gewoon gekund. Geen probleem verder. Maar ik dacht dat ze het zelf niet zo goed begreep allemaal. Vrouwen en zo. U kent het wel. En dan nemen wij natuurlijk geen enkel risico. Misschien had u zelf beter vooraf even kunnen bellen?"
Huisgenoot: "En nu verder?"
Regelneef: "Niets, want ze is naar huis gegaan omdat ze geen geld van ons kreeg".
Huisgenoot: "Maar ze heeft wel flink wat reiskosten gemaakt"
Regelneef: "Geen probleem, die betalen we haar gewoon alsnog"
Huisgenoot: "En het poseergeld dan dat ze misgelopen is?"
Regelneef: "Geen probleem, dat betalen we dan ook wel. U moet er alleen wel zelf om vragen want dat is onze procedure"
Huisgenoot: "Ok, daar komt ie dan: Kunnen we het poseergeld en de reiskosten voor vandaag volledig vergoed krijgen?"
Regelneef: "Ja hoor, geen enkel probleem. Heeft u een rekeningnummer voor mij? Dan maak ik het even over".

Twee dagen later stond het geld op de rekening. Netjes hoor.



De docent die de weg weet in Z.

Overigens dezelfde academie in  Z. als in het vorige punt...

Docent:   "Henriëtte, kan ik jou ook direct boeken? Buiten onze administratie om?".
Model:    "Jawel, maar wie betaalt mij dan uit?"
Docent:   "Ik. Ik betaal liever de modellen uit mijn eigen zak,  dan dat ik iedere keer langs die ^$&@#&#Q&) van de administratie moet voor toestemming om een model in te huren. Je houdt wel je mond hé? Want anders krijg ik gez**k."



De modellenregelaar uit A. aan de R.

Modellenregelaar: "Hallo, wij kunnen ontzettend slecht aan vrouwelijke modellen komen. Kun jij de komende tijd regelmatig bij ons komen poseren?"
Model: "Ja natuurlijk, dat is tenslotte mijn vak."
Modellenregelaar: "Heel fijn om te horen. Maar dan moet ik wel een paar dingen van u weten."
Model: "Natuurlijk, dat kan."
Modellenregelaar: "Wat is je cupmaat?"
Model: "Hé hallo, dit gaat over modeltekenen. Het wordt geen fotoshoot voor de Playboy."
Modellenregelaar: "Ik moet het toch echt weten, want ik moet de cupmaat invullen op mijn formulier."
Model: "Waarom dat dan?"
Modellenregelaar: "Omdat er een vakje voor is op mijn formulier."
Model: "Ik vind dat grote onzin. Dat hoeft echt helemaal nergens. Ik ga daar niet op in."
Modellenregelaar: "Dan kunt u helaas niet bij ons komen poseren. Dat spijt mij. Prettige dag nog verder."

Dit instituut in A. aan de R. staat er nog steeds in de hele regio bij modellen om bekend dat ze geen vrouwelijke modellen kunnen krijgen.


De instantie in H. die al 7 jaar lang probleemloos uitbetaalde:

Regelneef: "We gaan hier wat meer met model werken en ons tarief is ook iets veranderd. Kunt u even contact opnemen?"
Model:     "Is goed."
Regelneef: "Mag ik uw Varverklaring?"
Model:     "Nee, want die heb ik niet en ook nooit gehad. Ik doe het alleen als bijverdienste en ben geen ZZP 'er of zoiets."
Regelneef: "Ja, maar het tarief is wel van €14 naar €40 euro per uur gegaan."
Model:     "Dat is op zich niet gek, maar dan heb ik nog steeds geen Varverklaring nodig."
Regelneef: "Welles."
Model:     "Nietes."
Regelneef: "Ik kom er op terug, want ik heb ook geen verstand van die dingen"

Enkele dagen later:
Regelneef: "U hebt geen Var-verklaring nodig want u hebt geen btwnummer."
model:     "Oh ja?"
Regelneef: "Dus moet u even een loonbelastingverklaring invullen."
Model:     "Ja, maar ik ben toch niet bij jullie in dienst?"
Regelneef: "Nee, natuurlijk niet. U komt alleen even een paar uur poseren."
Model:     "Ja, maar ik krijg toch geen loon?"
Regelneef  "Nee, dat is wel waar, maar dit is dan ook voor de heffingskorting."
Model:    "Maar ik ben toch niet door jullie aangenomen"?
Regelneef  "Nee, en dat gaat ook niet gebeuren. U krijgt wel pensioen dus daar houden we premie voor in. ".
Model:     "Ik snap er helemaal niets van."
Regelneef: "Ik kom er nog op terug, want ik begrijp dit eigenlijk ook niet echt.."

Nooit meer iets van gehoord en altijd normaal netjes mijn geld ontvangen. En elk jaar opgave van het ABP-persnioenfonds dat ik tzt 7 euro op jaarbasis tegoed heb.


We gaan de officiële weg maar in

Maar goed, je wilt ook wel eens zeker weten hoe het nu eigenlijk allemaal echt zit. En wie bel je dan? Inderdaad. De Belastingtelefoon. Minstens drie keer, want dat wordt altijd aanbevolen. Het antwoord dat je het vaakst krijgt dat neem je dan als waar aan, nietwaar? De Belastingtelefoon heeft het niet voor niets zo druk...


De eerste man van de belastingtelefoon

Model:      "Waaronder moet ik poseervergoeding aangeven?"
De eerste man van de belastingtelefoon "Ik zou de moeite niet eens nemen om het aan te geven, dat valt onder de onkostenvergoedingen en daar kijkt toch nooit iemand naar. Gewoon niet de moeite waard. Kan ik u verder nog ergens mee helpen?"



De tweede man van de belastingtelefoon

Model: "Waaronder moet ik poseervergoeding aangeven?"
De tweede man van de belastingtelefoon "Poseren valt onder de betaalde vormen van dienstverlening als bedoeld in artikel zoveel van de zus-en-me-zo-wet. U moet zich eerst als zelfstandig ondernemer inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dan een BTW-nummer aanvragen dat u verplicht moet vermelden op uw facturen"

Model: "Het gaat maar om een paar honderd euro en niemand vraagt mij ooit om een factuur"
De tweede man van de belastingtelefoon "Geen probleem. Als u eenmaal ingeschreven bent kunt u alsnog een ontheffing aanvragen. U valt dan onder een speciale regeling als bedoeld in artikel zoveel van de zus-en-me-zo-wet, hoeft geen aangifte te doen en hoeft vooralsnog ook niet te betalen"
Model: "Dus een enorme papierwinkel waar verder niets mee wordt gedaan?"
De tweede man van de belastingtelefoon "Dat klopt. Het zijn de regels. Niemand zal inderdaad iets met de gegevens doen. Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn? Nee? Dan wens ik u nog een hele prettige dag verder."



De derde man van de belastingtelefoon

Model: "Waaronder moet ik poseervergoeding aangeven?"
De derde man van de belastingtelefoon: Poseren valt onder de categorie vrijwilligerswerk en liefdadigheid. Is het minder dan 1400 euro ? Dan kunt u het gewoon negeren. Doen wij ook. Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn?".

Model kan zo af en toe een heel interessant vak zijn waarbij je contacten hebt met bijzonder interessante mensen. 
 

Update belasting voor modelwerk

Inmiddels is de fiscale materie op de schop gegaan en de belastingdienst ziet een poseervergoeding nu wel degelijk als belastbare inkomsten, die zowel door het model als de tekenclub verantwoord moeten worden. 

Zodra je een BSN in moet vullen verschijnt het bedrag op je vooringevulde aangifte en betaal je er loonbelasting over,

Je moet ook een paar euro premie voor de zorgverzekering afdragen. Maar als dat te weinig is, krijg je wel een hele stapel papieren inclusief een voorheffing maar uiteindelijk hoef je niets te betalen omdat het bedrag te klein is. Je voorheffing krijg je weer retour. Netjes hoor. 

Naast inkomstenbelasting wordt er ook een heffing voor de zorgverzekering in rekening gebracht. Er gaat een leuk bedrag van ontvangen vergoeding af op die manier. Geen wonder dat veel modellen maar gestopt zijn. 

Dus ben je regelmatig actief als model? Zorg dan dat je de fiscale kant goed op orde hebt. Want men weet je te vinden tegenwoordig.


En dan ook nog een model met eigen modelteken opleidingen?

Klopt, vanaf 2024 zijn er ook daar mogelijkheden voor. Op www.modelmetkoffie.nl lees je er alles over. 

Model met koffie, het nieuwe concept in modeltekenen
Model met koffie, het nieuwe concept in modeltekenen





 LEEST U JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje