woensdag 30 maart 2016

Intocht der bureaucraten

Modeltekenen | Bureaucratie


Bureaucratie weet de modeltekenwereld te vinden.



De tijden veranderen. Maar niet altijd ten goede.

Toen ik in 2004 met modelwerk begon kwam ik al snel bij de tekenopleiding in H., onderdeel van een wat grotere groep culturele bedrijven. Altijd met veel plezier gedaan, vrij goede vergoeding, nooit enig probleem met uitbetalen. Als semioverheidsinstelling wilde men wel een Burgerservicenummer op het formuliertje dat je in moest leveren maar dat kom je tegenwoordig heel veel tegen. Kortom, een opdrachtgever zoals je ze als model graag ziet.



Burgerservicenummer of telefoonnummer?

Nu was in het begin dat Burgerservicenummer hier en daar een bron van problemen. Het invullen van je telefoonnummer op die plek werkte bijvoorbeeld ook prima. En dus kwamen er instanties die graag een kopie van je rijbewijs of je ID-kaart wilden zien. Ook geen probleem. Heb je tenslotte op zak.



De overheid schrijft afdekking van gegevens voor

Terug naar H. Afgelopen oktober twee leuke sessies gehad. Één van de foto's van de sessie heeft op Facebook zelfs veel waardering geoogst. Keurig formuliertjes ingeleverd met een kopietje van het rijbewijs, netjes volgens de voorschriften afgedekt. Dat schrijft tenslotte de overheid zelf voor tegenwoordig om identiteitsdiefstal tegen te gaan. En ik ging er van uit dat ik zoals altijd met een paar weken mijn betaling van rond de honderd euro wel zou hebben. Maar ik had verkeerd gerekend. Want toen sloeg de bureaucratie keihard toe.



Modellen die steeds maar van geboortedatum wisselen

Er was sinds vorig jaar een nieuwe administrateur aangetreden. Deze man zag zich als de vertegenwoordiger van de overheid en was van mening dat de nationaliteit van modellen te controleren moest zijn. Tenslotte loopt hij het risico dat dit model geen werkvergunning heeft, nietwaar? Niet dat modellen bij hem in dienst zijn zoals je tegenwoordig ook nog wel eens tegenkomt. Dat nu ook weer niet. Maar desondanks wenste hij een ID of paspoort te zien. En geen afgeschermd ID of paspoort want daar deed hij niet aan. Hij wilde weten wat hij voor vlees in de kuip had. En aan regels van andere ambtenaren had hij geen boodschap.


Elke sessie opnieuw identificeren

En dan ook niet éénmalig je gegevens verstrekken, Nee, met elke sessie opnieuw. Je zult de modellen de kost geven die elke paar weken van nationaliteit of geboortedatum veranderen, tenslotte.


Alleen een rijbewijs als ID? Dan geen geld

Nu bezit ik geen ID of paspoort omdat overal waar ik kom een rijbewijs als ID wordt geaccepteerd.
Maar dat was dan jammer voor mij, aldus deze behoeder der regels, dan maar geen geld. Hij zou heel graag betalen, snapte zelfs ook wel dat ik het als pure pesterij zag, maar hij zat daar en hij kon niet anders want hij had deze regels opgesteld en daar hield hij zich onvoorwaardelijk aan. Als hij zelf zich niet aan de eigen regels hield, wie zou het dan wel doen, tenslotte?


De fiscus vindt het allemaal best

Nou, dan maar eens kijken wat de belastingdienst daarvan zegt. Die vond het prima dat ik een rijbewijs gebruikte want ik was niet in dienst en dan kan volstaan worden met de controle van het Burgerservicenummer dat gewoon achterop je rijbewijs staat. Sterker nog, het meldingsformulier van de belasting heeft niet eens een mogelijkheid om er een nationaliteit op in te vullen. Ofwel, wat de belastingdienst betreft kon er gewoon betaling plaatsvinden.

De directie bemoeit zich niet met de administratie

Dan maar eens naar de directie om daar de mening te peilen. De directrice was echter van mening dat het niet aan haar was om voor te schrijven hoe de administratie ingevuld diende te worden. Als ik het het niet eens was met haar personeel dan moest ik de rechter maar inschakelen. En of ik gezien had dat er aan het formulier was toegevoegd dat als ik tekende dat ik akkoord ging met alle regels? Want, omdat ik zoals altijd het vertrouwde declaratieformulier had getekend had ik nu ongemerkt ook een handtekening gezet dat ik met deze nieuwe regels akkoord was, zoals ergens onderaan in een minimaal lettertje was toegevoegd. Ik had maar beter op moeten letten wat de docent mij liet tekenen. Lekker puh!

Het compromis

We zijn inmiddels bijna 8 maanden verder. En we hebben na heel veel heel en weer mailen een fantastisch ambtelijk compromis weten te sluiten. Ik houd gewoon recht op het geld. De opleidingsinstantie heeft het voor mij gereserveerd. Als ik nu ooit in een situatie kom dat ik wel een ID of paspoort nodig heb dan kan ik het tegen overlegging van het ID of paspoort direct krijgen. En als ik intussen wil komen poseren, dan tellen we de poseervergoeding gewoon op bij het nog openstaande bedrag.  Prima regeling toch? Iedereen blij.

Dan maar wachten op het ontslag van de administrateur

Tot die tijd was het NEE, is het NEE en zal het altijd NEE blijven...Tenzij de administrateur tussentijds vervangen wordt. Dan kan het ook gewoon weer uitbetaald worden, net als in de voorgaande elf jaar.

Update voorjaar 2017


We zijn er na ruim twee jaar toch uitgekomen. De opdrachtgever (overheidsinstelling)  mag, weliswaar volkomen in strijd met de eigen wettelijke regels alle id-gegevens leesbaar hebben en ik heb mijn achterstallig geld gehad. Iedereen blij. Vooral de regelfetisjisten.




 LEEST U JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje