zondag 5 oktober 2014

Echt model of niet?

Echt model of niet?

Deze week kreeg ik van kunstenares Magda Jellinek een aantal foto's toegezonden die ze een paar jaar geleden tijdens een open dag bij PierK in Hoofddorp had gemaakt. De open dag had een oosters thema en ondergetekende werd in een buikdanseres kostuum, geleend van een docente buikdansen, gehesen om te poseren voor een groep tekenaars die wel eens wilden weten of modeltekenen bij PierK iets voor hen was.


Op zich zijn deze thema's en open dagen altijd heel leuk om te doen. De foto's van Magda deden mij wel weer denken aan een leuk voorval op die dag.

De grote truc bij een staande stand als kunstmodel is natuurlijk om goed stil te staan, je balans te vinden en die te behouden. Een minder ervaren model gaat vaak toch wat wiebelen en lichtjes bewegen. Een ervaren model hoort er als een standbeeld bij te staan. En dat lukte in dit geval kennelijk uitstekend.


Want in de loop van de dag kwamen er verschillende mensen kijken, waaronder een moeder met een jongetje van een jaar of vijf, zes. Hij stond al een tijdje naar mij te kijken en op een gegeven moment hoorde ik hem aan zijn moeder vragen "Mamma, is dat een pop?".

Zijn moeder vertelde hem dat het wel degelijk om een "echte mevrouw" ging. Maar hij was er duidelijk nog lang niet van overtuigd.


Na een tijdje kwam hij steeds een stapje dichterbij om dan weer eventjes te wachten. Hij was kennelijk alle moed bij elkaar aan het rapen. En op een gegeven moment nam hij een sprintje, voelde heel snel aan mijn heup om er daarna als een speer vandoor te gaan. Kennelijk leefde de "pop" toch meer dan hij gedacht had.


Och, het is toch leuk als je als kunstmodel voor een dergelijke verwarring weet te zorgen. Het is eens een ander soort bevestiging dat je goed bezig bent.



mijn facebook profiel mijn linkedin profiel mijn twitter profiel

Het tegengestelde van een standbeeld


dynamisch modeltekenen voor de echte liefhebber.
Is dynamisch modeltekenen
ook iets voor u?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen