Het ene kunstmodel is het andere niet
Het ene kunstmodel is het andere niet
Modellen heb je (gelukkig) in alle maten en varianten
Modellen zijn er in vele soorten. Ook kunstmodellen. Uiteraard via een scheiding in mannelijke en vrouwelijke modellen, dikke en dunne modellen, lange en korte modellen, kortom, in allerlei soorten en maten. Maar daarnaast zijn er in al die groepen nog enorme verschillen waar te nemen. Mannen zijn bijvoorbeeld weer wat hoekiger en gespierder maar modellen met een buikje zie je ook.
Is model een eenvoudig vak?
Volgens sommigen is het vak van naaktmodel relatief simpel. Zo kwamen we de uitspraak “in je blootje op een kistje zitten met een stel ezels eromheen” tegen. Dat is een wat komisch geformuleerd maar beslist een ernstig versimpelde versie van de werkelijkheid is. (Naakt-) model is gewoon een vak dat je moet leren en waar je veel ervaring in moet hebben om er goed in te zijn. . Punt.
Het model als karikatuur op de televisie
In Nederland is het vak van kunstmodel duidelijk onderbelicht. Hooguit wordt er in bepaalde televisieseries een soort van karikatuur van het leven van een fotomodel neergezet, maar op het gebied van kunstmodellen ligt het anders. Daar is namelijk nog minder van bekend.
Een ervaren model weet uitstekend wat kan en wat niet
Dus het feit dat de docent of de tekenacademie een model heeft ingehuurd zegt niet zoveel. Een ervaren model zal elke stand die hij of zij aanneemt in weten te schatten qua zwaarte en of deze stand lang uit te houden is of juist helemaal niet. Daarnaast weten die heel goed wanneer ze beweging nodig hebben en of een bepaalde stand tot kramp gaat leiden.
Een onervaren model is een ander verhaal
Bij een onervaren model ligt dat heel anders. Misschien wel het grootste probleem bij beginnende modellen is dat ze zichzelf grandioos weten te overschatten.
Zelfoverschatting ligt op de loer
Men gaat enthousiast aan de slag met een veel te moeilijke of gecompliceerde stand die onvermijdelijk zal leiden tot verkrampte spieren, slapende ledematen en ander ongerief. En dan niet alleen voor het model maar ook voor de tekenaars die steeds moeten wachten tot een model zichzelf weer op orde heeft gebracht en weer (min of meer) dezelfde stand heeft aangenomen.
Iedereen moet de kans krijgen om te leren
Kortom, een ervaren model is ideaal voor zowel de docent als de cursisten. Maar uiteraard moet elk model te kans en de tijd krijgen om te leren. Maar houd een model wat dat betreft altijd goed in de gaten dat er geen zelfoverschatting plaats gaat vinden.
Maar ga nooit te ver
Het zal niet het eerste model zijn dat door een afgekneld bloedvat plotseling onderuit gaat. En voorkomen is op dat gebied toch duidelijk beter dan genezen.