vrijdag 1 maart 2013

Actief of passief opdrachten werven?

Actief of passief opdrachten werven


Ook als model heb je natuurlijk opdrachten nodig wil je er een beetje inkomen uithalen. Er is dus een vorm van werving of reclame voor jezelf als model noodzakelijk. En wel voor betaalde opdrachten. De tekenclubs die het je graag  gunnen als je voor hen mag poseren je dan als beloning een tekening van één van de leden meegeven mogen wat mij betreft wel thuisblijven. 

Maar dan kom je dus al snel met het probleem te zitten hoe je die werving een beetje moet gaan organiseren.

Je kunt die werving op een passieve en een actieve manier doen.

Passief werven


De passieve manier is het volgen van websites waarop modellen gevraagd worden. Voor fotomodellen zijn deze websites bij tientallen te vinden, hoewel het vaak niet al te duidelijk is hoe serieus de deelnemers zijn. De meeste worden vooral bevolkt door “modellenfotografen” met een voorkeur voor jonge naaktmodellen, uitzonderingen natuurlijk niet te na gesproken.

modeltekenen met model Henriëtte

Een bekende site voor kunstenaars is www.kunstinzicht.nl die een rubriek heeft waar men kunstmodellen zoekt,. Er is ook een rubriek “modellen aangeboden” maar de ervaring leert dat hier weinig tot helemaal geen reactie op komt. Maar omdat ik aan kunstinzicht.nl toch in de loop der tijden een paar goede contacten heb overgehouden, is het wel zaak er af en toe eens op te kijken. Een nadeel is dat het allemaal landelijk opgezet is waardoor de reisafstand al snel een probleem kan gaan worden. Wil men je graag hebben dan valt er in de praktijk nog wel eens een vorm van een reiskosten-vergoeding te regelen.

dynamisch modeltekenen voor de echte liefhebber.
Is dynamisch modeltekenen
ook iets voor u?
Er zijn een aantal jaren geleden een flink aantal grotere sites voor kunstmodellen geweest. Het grote probleem van al deze sites was dat ze volliepen met mannelijke modellen die vaak zelfs gratis hun diensten aanboden, vaak met weinig verhullende foto’s van zichzelf erbij. Dit schrok vooral de vrouwelijke modellen af en uiteindelijk droogde ook het bezoek op en werd de site gesloten.

Er is er van dit aanbod eigenlijk maar één overgebleven en dat is www.kunstmodel.nl Deze site heeft in een flink aantal jaren slechts enkele tientallen inschrijvingen gekregen en de huidige status is niet geheel duidelijk. Erg veel leven lijkt er van buitenaf in elk geval niet op te zijn en dat is jammer van de moeite van de eigenaar en beheerder want het had best iets kunnen worden. 

Ervaren modellen worden in de praktijk zelf wel benaderd door docenten, kunstenaars en modellenregelaars die hen al kennen van eerdere poseersessies. Tenzij dat toen slecht bevallen is, uiteraard.  Dit is natuurlijk de ultieme manier van passief werven. Gewoon maar afwachten tot men belt. Daarnaast komen ook de aanbevelingen vanzelf wel. Bij goede modellen doet de mond-tot-mond reclame het werk wel.

Dit is mijn favoriete methode om aan afspraken te komen en gezien de uitpuilende agenda werkt dat voortreffelijk. 

Actief werven


Maar heb je nog wat minder ervaring en een kleiner of zelfs geen netwerk, dan is passieve werving dus eigenlijk best lastig. Sommige modellen gaan dan over tot actief werven. Men gaat uitzoeken waar cursussen gegeven worden, wie de modellen regelt en dergelijke en gaat deze modellenregels benaderen tot soms bijna achtervolgen toe. Er zijn voorbeelden bekend van modellenregelaars die vanwege de druk stopten en zelfs overspannen raakten. 

In de praktijk wekt dit actieve werven dus bij veel modellenregelaars vooral heel veel irritatie op. Veel bellen is daarom zeker geen garantie voor succes bij het krijgen van opdrachten. Hoogstwaarschijnlijk werkt het zelfs tegen je en zal men voor wat bescheidener modellen kiezen als men de keuze heeft. Je zet jezelf in elk geval neer als een model dat kennelijk door niemand spontaan gevraagd wordt en ook niet aan anderen aanbevolen. Het is de vraag of je dat wilt.

Een andere aanpak is vervolgafspraken maken op de tekensessie zelf op initiatief van het model. Er zijn modellen (zoals ikzelf) die deze opdringerige aanpak pertinent weigeren maar anderen proberen met de modellenregelaar direct weer een afspraak voor een volgende keer te maken. Ook hier maakt men dan gebruik van een actieve aanpak. 

Wellicht maakt het verschil of je poseert voor de aardigheid of dat je er van leeft Een passieve aanpak klinkt dan zakelijk natuurlijk niet zo slim.

Maakt een docent zelf het initiatief tot een vervolgafspraak dan is er natuurlijk niets aan de hand en ziet men je kennelijk wel weer graag komen. 

Een andere actieve manier is als je benaderd wordt maar je bent al geboekt. Maak dan direct een andere afspraak. Dan is er geen sprake van enige druk van de kant van het model.

Het risico van te vaak komen

Maar het grote risico van de actieve aanpak door modellen is echter dat ze te vaak gaan komen op een bepaalde locatie. 

Het gevolg is meestal gemor en gemopper onder cursisten of leden van tekenclubs die wel eens wat afwisseling willen. Opmerkingen als "Gelukkig, vandaag eens een keertje niet XXX" hoor je regelmatig en dat wil ik zelf onder elke voorwaarde voorkomen. 

Een model kan het alleen maken om vaak te komen als hij of zijn een enorme variatie aan standen kan bieden zoals bijvoorbeeld zeer korte tot zeer lange standen.

Heb je als model (nog) niet zoveel te bieden qua poseren, wees dan heel voorzichtig op dat punt. Als men zich eenmaal aan jou als model gaat ergeren omdat je te vaak komt dan ben je verkeerd bezig.

Probeer het liever te vinden in het bieden van topkwaliteit in je poseren en een grote tot zeer grote variëteit aan standen, kleding, thema’s, accessoires etc. Dat zal op den duur veel en veel beter werken dan het telefonisch op de zenuwen werken van de modellenregelaar. 



mijn facebook profiel mijn linkedin profiel mijn twitter profiel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten