zaterdag 17 januari 2015

Kunstmodel en mannen op ladders

Kunstmodel en mannen op ladders

Het is al een paar jaar geleden dat ik vrij regelmatig model stond voor een tekenclub in Wassenaar. Deze club had een hele leuke locatie, namelijk in de fraaie gerestaureerde molen in het centrum. Deze tekenclub is inmiddels door vergrijzing van de deelnemers -zoals zo vele tekenclubs tegenwoordig- opgeheven.

Niet alleen vormde deze Wassenaarse molen een zeer fraaie tekenlocatie, het was ergens ook wel een praktische ruimte. Er waren slechts enkele kleine raampjes, ver boven de grond dus je had geen last van inkijk. En het was dus ook niet nodig om de ruimte te blinderen zoals elders bij modeltekenen wel gebruikelijk is. Op belangstellende inkijk zit tenslotte ook niemand te wachten. Een plaatje:

wassenaar molen
ziet u de "huisfotograaf" al staan?


Op een gegeven moment was er een expositie, aangevuld met een wand met foto's. Één van de deelnemers aan de tekenclub had die foto's bekeken en sprak mij er op aan. "...dat het zo leuk was dat ik ook op één van die foto's stond...". Mijn verbazing was groot. Want ik wist van niets en ik had ook niet voor een foto geposeerd. Dus eerst maar eens kijken om wat voor foto het gaat.

modeltekenen aan huis
Thuis naar model tekenen, een nieuwe rage
En inderdaad, ik stond duidelijk herkenbaar op de foto die in een flink formaat was afgedrukt. Liggend, poserend als ongekleed model.

Mijn verbazing werd steeds groter tot ik de sessieleidster er op aansprak. En die vond het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.

De foto was namelijk gemaakt door de "huisfotograaf" van de tekenclub. Maar het was toch vreemd dat ik er helemaal niets van gemerkt had? Nu, ook dat was minder vreemd dan dat ik in eerste instantie dacht. Het was eigenlijk heel logisch dat ik het niet gemerkt had.

De molen was namelijk enkele weken daarvoor aan de buitenzijde weer zwart en wit geschilderd.

En de schilder liet op dat moment de ladders gewoon tegen de molen aan staan als hij er even niet was. De "huisfotograaf" had dan ook gebruik gemaakt van deze ladder en had door één van de hoog zittende raampjes van de molen de foto's gemaakt.

Het kwam op mij allemaal wat gluurderig en stiekem over, maar zowel de sessieleidster als de "huisfotograaf" zag helemaal niets vreemds in deze opmerkelijke en ongebruikelijk manier van modellenfotografie. De "huisfotograaf" had gewoon even de gelegenheid gegrepen om een foto van het model te maken en scheen dat wel vaker te doen.

Ik heb hem nog aan de telefoon gehad en hij wilde mij best wat betalen voor de foto. Dat ik de manier waarop die foto gemaakt was op zijn zachtst gezegd nogal bizar vond, begreep hij helemaal niet. Hij was toch de "huisfotograaf"? "Huisfotografen" doen zulke dingen kennelijk.

dynamisch modeltekenen voor de echte liefhebber.
Is dynamisch modeltekenen
ook iets voor u?
Nu heb ik op zich geen moeite met een foto en het ging mij al helemaal niet om een schadevergoeding. Er worden wel eens in overleg foto's gemaakt tijdens een modeltekensessie waar ik de mensen al jaren ken. (zie artikel). Bijvoorbeeld om iets af te maken en ik vind dat altijd prima. Ik sta bij de laatste telling met rond de 500 foto's en tekeningen op internet. Gekleed en ongekleed. En een modelvergoeding zit er lang niet altijd in, zeker bij fotografie niet.

Maar bij een onbekende wildvreemde ligt dat duidelijk even anders. Dan maken we eerst maar eens een afspraak om kennis te maken en dan kan ik altijd nog zien wat ik doe. Ik poseerde nu voor de tekenclub. En niet voor de "huisfotograaf".

Het was nu dus voor mij meer de stiekeme en vooral knullige manier waarop de foto gemaakt was die mij tegenstond.

Maar een fotograaf die levensgevaarlijk balancerend op grote hoogte op een schildersladder foto's door een raampje heen maakt, dat was toch iets waar ik me heel weinig bij voor kon stellen. In elk geval had deze "huisfotograaf" kennelijk geen last van hoogtevrees. Dat kan niet anders.

Maar goed, op den duur verbaas je je nergens meer over.



mijn facebook profiel mijn linkedin profiel mijn twitter profiel

1 opmerking: