zaterdag 17 januari 2015

Kunstmodel en mannen op ladders

Modeltekenen | Met mannen op ladders


Modeltekenen geeft me herinneringen aan vroegere tijden



De man op de ladder

Het is al een paar jaar geleden dat ik vrij regelmatig model stond voor een tekenclub in Wassenaar. Deze club had een hele leuke locatie, namelijk in de fraaie gerestaureerde molen in het centrum. Deze tekenclub is inmiddels door vergrijzing van de deelnemers -zoals zo vele tekenclubs tegenwoordig- opgeheven.

Tekenen in de molen in Wassenaar

Niet alleen vormde deze Wassenaarse molen een zeer fraaie tekenlocatie, het was ergens ook wel een praktische ruimte. Er waren slechts enkele kleine raampjes, ver boven de grond dus je had geen last van inkijk en "gluurders" . En het was dus ook niet nodig om de ruimte te blinderen zoals elders bij modeltekenen meestal wel gebruikelijk is omdat er bijna altijd wel inkijk mogelijk is.
En op die belangstellende inkijk zit tenslotte ook niemand te wachten. 

Een plaatje van de fraaie locatie:

wassenaar molen
Ziet u de "huisfotograaf" hier al staan?

Een opmerkelijke ontdekking

Op een gegeven moment was er een soort van expositie, aangevuld met een wand met foto's. Één van de deelnemers aan de tekenclub had die foto's in de pauze even bekeken en sprak mij er op aan. "...dat het zo leuk was dat ik ook op één van die foto's stond...". 
Mijn verbazing was groot. Want ik wist van geen foto die daar gemaakt zou zijn, af. En ik had ook niet voor een foto geposeerd. Dus eerst maar eens kijken om wat voor foto het eigenlijk gaat.

Een foto van de "huisfotograaf"

En inderdaad, ik stond duidelijk herkenbaar op de foto, die in een flink formaat was afgedrukt. Liggend, poserend als ongekleed model. Mijn verbazing werd steeds groter, totdat ik de sessieleidster op de foto aansprak. En die vond het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.  De foto was namelijk gemaakt door de "huisfotograaf" van de tekenclub. 

Maar het was toch vreemd dat ik er helemaal niets van gemerkt had? Nu, ook dat was minder vreemd dan dat ik in eerste instantie dacht. Het was eigenlijk heel logisch dat ik het niet gemerkt had.

Een foto, stiekem gemaakt vanaf een ladder door het raampje

De molen was namelijk enkele weken daarvoor aan de buitenzijde weer zwart en wit geschilderd.
En de schilder liet op dat moment de ladders gewoon tegen de molen aan staan als hij er even niet was. De "huisfotograaf" had dan ook gebruik gemaakt van deze ladder en had door één van de hoog zittende raampjes van de molen de foto's gemaakt. Sneaky naar binnen toe, van een liggend model. Ik dus!

Maar wat is daar gek aan dan?

Het kwam op mij allemaal wat gluurderig en stiekem over, maar zowel de sessieleidster als de "huisfotograaf" zag helemaal niets vreemds in deze opmerkelijke en ongebruikelijk manier van modellenfotografie. De "huisfotograaf" had gewoon even de gelegenheid gegrepen om een foto van het kunstmodel te maken. Hij scheen dat wel vaker te doen. 

Ik kon nog wel wat geld krijgen

Ik heb hem nog aan de telefoon gehad. En hij wilde mij best wat betalen voor de foto. Dat ik de manier waarop die foto gemaakt was op zijn zachtst gezegd nogal bizar vond, begreep hij helemaal niet. Hij was toch de "huisfotograaf"? "Huisfotografen" doen zulke dingen kennelijk. Dom dat ik dat niet wist. 

In overleg mag elke foto van me gemaakt worden

Nu heb ik op zich geen moeite met een foto en het ging mij al helemaal niet om een schadevergoeding. Er worden wel eens vaker in overleg foto's gemaakt tijdens een modeltekensessie waar ik de mensen al jaren ken. 
Bijvoorbeeld om een werkstuk af te maken. En ik vind dat altijd prima. Ik sta bij de laatste telling met rond de 500 foto's en tekeningen op internet. Gekleed en ongekleed. En een modelvergoeding zit er lang niet altijd in, zeker bij fotografie niet.

Zonder overleg mag er niets

Maar bij een onbekende wildvreemde ligt dat duidelijk even anders. Dan maken we eerst maar eens een afspraak om kennis te maken. En dan kan ik altijd nog zien wat ik ga doen. Ik poseerde nu voor de tekenclub. En helemaal niet voor de "huisfotograaf".

Het was nu dus voor mij meer de stiekeme en vooral knullige manier waarop de foto gemaakt was die mij tegenstond.

De fotograaf had in elk geval geen hoogtevrees

Maar een fotograaf die levensgevaarlijk balancerend op grote hoogte op een schilders ladder foto's door een klein raampje heen maakt, dat was toch iets waar ik me heel weinig bij voor kon stellen. 

In elk geval had deze "huisfotograaf" kennelijk geen last van hoogtevrees. Dat kan niet anders.

Maar goed, op den duur verbaas je je ook eigenlijk nergens meer over.


Voor wie naar model wil tekenen zonder inkijk:


Model met koffie. Tekenen zonder inkijk en hoogtevrees
Model met koffie. Tekenen zonder inkijk en hoogtevrees