maandag 8 december 2014

Vliegende schotels en andere raadsels voor modellen

Modeltekenen | Vliegende schotels en andere raadsels voor kunstmodellen


Zoals het antwoord op "Waarom je kom jij nooit bij ons?"


Als model krijg je op den duur leuke contacten


Als kunstmodel dat al een fors aantal jaren meeloopt in het wereldje van het modeltekenen heb ik inmiddels ook veel leuke contacten opgebouwd. Met docenten, met modellenregelaars en ook met een grote groep cursisten. En veel cursisten kom je dan her en der weer tegen. Deze cursisten zijn kennelijk niet zo honkvast en veranderen op zijn tijd nog wel eens van opleidingsinstituut. 
Of ze doen gewoon een aantal cursussen tegelijkertijd. Dat komt ook regelmatig voor.

Vliegende schotels en andere raadsels voor kunstmodellen
pastel Dick Houweling

"Wanneer kom je eens bij ons poseren?"

En dan komt in een gesprekje in de pauze regelmatig de bekende vraag weer terug: "Wanneer kom je nu eindelijk eens bij ons poseren?". En als je hen dan vraagt waar "ons" dan wel is, dan staat dat adres altijd op een vast “lijstje” van academies en tekenclubs waar ik met geen mogelijkheid naar binnen kom.

Ik heb een lijstje met tekenclubs waar ik als model niet binnen kom

Ik heb een lijstje dat ik in de loop der tijd heb opgebouwd. Het is een vrij kort lijstje,  gelukkig wel. Maar wel met al jarenlang steeds dezelfde namen van academies en tekenclubs er op.

Men belt je als model alleen om acuut dezelfde dag nog in te vallen

Niet dat ik deze academies of tekenclubs niet ken. Integendeel. Ik heb er in een grijs verleden wel eens contact mee gehad. Sterker nog, ik kreeg zelfs altijd beloften dat men weer contact op ging nemen. Soms belt men nog wel een. Of je over drie kwartier ergens in de binnenlanden van Amsterdam in kunt komen vallen omdat het model zojuist heeft afgebeld. Men weet dus overduidelijk wel degelijk van je bestaan, maar verder dan dat is het nog nooit gekomen. Het is niet erg. Ik heb het druk genoeg. Maar het is curieus, tegen het bizarre aan soms. 

Ik heb stapels visitekaartjes weggegeven

Meestal vraagt de betrokken cursist dan om een visitekaartje, die ik altijd in mijn tas heb zitten. En ik geef het uiteraard ook altijd mee. Meestal wordt dat dan geaccepteerd met een goed bedoeld "Nou, ik ga er beslist achteraan. Het is heel raar dat je bij ons nooit komt."  En ik ga ervan uit dat het ook nog wel op de juiste plaats terecht zal komen. Daarvoor is de ontvanger gewoon te enthousiast.  En dat was het dan weer voor deze keer. Diepe stilte volgt er dan gewoonlijk. Ach, je raakt er aan gewend en illusies op dat punt heb je al lang niet meer. 

Bij sommige clubs zul je gewoon nooit binnen komen

Ik heb na alle moeite die ik er in gestoken heb, inmiddels bij de academies en tekengroepen op mijn lijstje de handdoek in de ring gegooid. Ik ga ervan uit dat ik daar nooit en te nimmer als kunstmodel binnen zal komen. Ondanks de goede bedoeling van een groep zeer enthousiaste cursisten die je er toch kennelijk graag zou zien verschijnen. Er is een stille kracht die het blokkeert. Wie en wat? Joost mag het weten. Heeft er iemand in de grote lezersgroep van dit weblog een idee? Ik hoor het graag. 

Gelukkig is er vraag genoeg

Nu is het verder helemaal niet iets om wakker van te liggen. Er is vraag genoeg naar vrouwelijke modellen,  maar de enige vraag waar je toch mee rond blijft lopen is, hoe het toch komt dat je over de honderd referenties hebt en toch ondanks de inspanningen van deze enthousiaste mensen bij een paar academies en clubs domweg niet binnen komt.

Je vraagt je puur uit nieuwsgierigheid af wat er de reden van is

Ik kan me voorstellen dat modellenregelaars het volledig gehad hebben met modellen die zichzelf constant aan lopen te bieden. Die zijn er zat. Of met modellen die bij het poseren ander irritant gedrag lopen te vertonen. Ook die zijn er genoeg. Maar daar is in dit geval geen sprake van, om de doodeenvoudige reden dat ik ze na ooit één keertje verder niet meer benader en als je er niet komt kun je je ook moeilijk irritant gedragen, nietwaar?

“Mannen tekenen mannen” clubs

En er bestaan nogal wat “Mannen tekenen mannen” clubs waar je als vrouw uiteraard niet welkom bent. Ok, logisch. Geen punt verder. Ook hoor je nog wel eens klachten van cursisten dat bepaalde modellen veel en veel te vaak komen en dat dit wat hun betreft wel eens wat minder zou mogen. Maar ook dat kan hierbij dus nooit de reden van dit probleem zijn.

Veel modellen erkennen het bestaan van dit probleem

Kortom, ik weet echt het antwoord op dit raadsel niet. Maar de grote schare lezers van dit weblog hebben er wellicht wel een idee over (of ze horen wel eens iets) en dan kunnen modellen er hun voordeel mee doen.  Want ik ben beslist niet de enige die met dit vreemde probleem geconfronteerd wordt, zo weet ik uit gesprekken met collega-modellen.

Ervaren modellen zijn vaak "te moeilijk"

Opmerkelijk genoeg schijnt dit verschijnsel zich vooral bij de meer ervaren en vooral zelfstandige modellen voor te doen. En dan kan een andere klacht die je nog wel eens hoort, namelijk dat ervaren modellen nog wel eens “te compliceerde” standen aannemen, mogelijk een rol spelen. Sommige tekenclubs geven zelfs ronduit toe dat hun club vooral een sociaal doel heeft. Dus dat het modeltekenen allemaal wel leuk en gezellig moet blijven. En het dus ook weer niet al te veel inspanning moet kosten.

Weet u er meer van?

Dus heeft u een idee waarom modellenregelaars bepaalde modellen consequent buiten de deur houden? Zet het even hieronder of stuur me een mailtje. Zonder de naam van het betreffende model erbij natuurlijk. We willen het algemeen houden.

Modellen zullen u dankbaar zijn

De modellen zullen u er dankbaar voor zijn, want terugkoppeling krijgen ze nooit. Komen we ook nog wel eens op terug, net als dat we het raadsel van de vliegende schotels ook een volgende keer wel oplossen.

Update 2023


Voorlopig heb ik mijn probleem van het niet uitgenodigd worden adequaat opgelost. Hoe? Door een heel nieuw concept te beginnen dat ik "Model met koffie" heb genoemd. Op de site is alle informatie te vinden.    

Een nieuw concept




 LEEST U JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje