donderdag 22 mei 2014

Boekenserie model worden in aantocht


Waarom deze boekenserie over model worden?


In een grijs verleden, ergens begin deze eeuw zette ik mijn eerste schreden op het gebied van poseerwerk. Bij de kunstacademie waar mijn echtgenoot in het bestuur zat. Er was een schreeuwend gebrek aan modellen en hij vroeg mij om een keer in te vallen als portretmodel. Hij heeft moeten praten als brugman zoals dat heet, want ik had eigenlijk weinig tot niets met de kunstwereld. Maar het is hem kennelijk gelukt om mij toch zo gek te krijgen om het een paar keer te proberen.  Het portret hiernaast was een resultaat van één de eerste keren. Het is wonderwel gelukt en het hangt nog steeds bij ons in de hal. En daarmee was de hobbel genomen...Ik ging mij in het modelwerk verdiepen, zowel qua fotografie als in de kunst wereld. 
Twee totaal verschillende werelden, waar ik al snel achter kwam. Beiden heel leuk om te doen, maar wel werelden die eigen eisen stelden. Wat die eisen waren? Daar kwam je met vallen en opstaan -zoals dat heet, niet letterlijk- wel achter. Want echte informatie voor modellen was er nauwelijks. 
Je had internet met een aantal "modellen en kunstenaars" en "modellen en fotografen" websites. Daar kon je wat contacten leggen. In die tijd, we praten over de beginjaren van de fotografie, kon dat ook nog vrij risicoloos.  En van het veel doen leerde je. Veel poseren, voor kunstenaars, academies, tekenclubs, fotoclubs, fotografen en noem maar op.

dynamisch modeltekenen voor de echte liefhebber.
Is dynamisch modeltekenen
ook iets voor u?
Ik zou toen graag beschikt hebben over het nodige achtergrondmateriaal. En als ik het zo hoor zijn er nog volop modellen die daar ook nu nog zo over denken. Maar het is heel moeilijk om aan goed voorbeeldmateriaal te komen. Een "theorieboek" was er toen niet en is er nog niet, althans niet voor kunstmodellen, voor zover ik weet. En van de fotografiewereld wordt een totaal verkeerd beeld gegeven door allerlei televisieprogramma's die alleen maar in de kijkcijfers interesse hebben. 
Dus boeken hoe je model moest worden? Je kon er lang naar zoeken. Maar net als dat ik destijds heb ingespeeld op de vraag naar voorbeelden van modelposes, wat een succesvolle serie is geworden, ben ik nu na zoveel jaar met de meest uiteenlopende ervaring begonnen alles op papier te zetten.

Het resultaat is een drietal boeken. Model algemeen, Fotomodel en Kunstmodel. De boeken zijn geschreven en zijn nu onder correctie. Ze komen in de komende maanden in eigen beheer op de markt. Daarnaast gaan ze gebruikt worden in onze cursussen. Zoals www.lerenposeren.nl

Uiteraard gaan we daar hier uitgebreid aandacht aan schenken, maar ik wilde het mijn grote schare trouwe lezers toch alvast even laten zien. 



mijn facebook profiel mijn linkedin profiel mijn twitter profiel

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen