zaterdag 23 maart 2013

Ben ik geschikt voor kunstmodel?


Ben ik geschikt voor kunstmodel?

Zou je wel kunstmodel willen worden maar vraag je je af of je er eigenlijk wel geschikt voor bent? Stel jij jezelf de vraag "ben ik geschikt voor modellenwerk?" Kijk dan eens naar de volgende punten. Het is geen uitputtende lijst, maar het kan je wel een gevoel geven of het iets voor je is of juist helemaal niet.

Ik heb uitstraling
model tekenen en model fotografie
Een beetje positieve uitstraling is nooit weg. Ga nooit ineengedoken zitten als een ziek vogeltje. Modellen die er geen lol in hebben vallen heel snel door de mand. Evenals degenen met een duidelijk ongeïnteresseerde houding die er alleen even zitten voor een paar centen en zij die er gewoon voor hun gevoel niet lekker zitten. Een ongemakkelijke houding is ook altijd te zien. En dat hangt natuurlijk duidelijk samen met het volgende punt. Je moet wel iets met het poseerwerk hebben.

Ik ben zelfverzekerd
Een model mag zelfverzekerd zijn. Moet dat zelfs zijn. Ben je iemand die constant aan zichzelf of het eigen uiterlijk loopt te twijfelen, begin er dan niet aan. Bedenk dat mensen onbewust de meest verschrikkelijke karikaturen van je gaan tekenen en dan is het goed te bedenken dat dit geen weergave van jou is, maar meer een gebrek aan ervaring.

Ik ben assertief
dynamisch modeltekenen voor de echte liefhebber.
Is dynamisch modeltekenen
ook iets voor u?
Je mag best voor jezelf opkomen, zoals je in andere artikelen over poseertijden etc op dit weblog ook terug kunt vinden. Wat je niet wilt doe je niet. Jij bepaalt je eigen grenzen en helemaal niemand anders. Zoals ook elders beschreven staat: Het model is de baas!

Ik ben betrouwbaar
Afspraak is afspraak. Tijd is tijd. Te laat komen of nog erger, helemaal niet op komen dagen is de vloek van het modellenwerk. En veel te groot aantal modellen maakt zich daar schuldig aan en bezorgt de modellenregelaar grijze haren.


Ik ben creatief
modeltekenen aan huis
Thuis naar model tekenen, een nieuwe rage
Niet alleen de kunstenaars moeten een beetje creatief zijn, voor het model geldt dat eigenlijk ook. Je moet over veel standen beschikken, maar er ook gevoel voor ontwikkelen wat je wanneer in de strijd moet gooien.

Ik wil heel snel rijk worden
Als dat je uitgangspunt is, zoek dan een rijke partner of zoek een geschikte functie als graaier in de politiek. Want je kunt van modelwerk leven als je geen al te hoge eisen stelt aan je leefsituatie. Maar rijk worden? Dat gaat niet lukken. Dat is zelfs heel gemakkelijk uit te rekenen.

Ga eens uit van 35 euro per sessie, 3 sessies per dag gedurende vijf dagen per week. Dan is je maximale verdienste dus 525 euro in de week. Dat is puur een theoretisch maximum dat je in de praktijk in de verste verte niet gaat halen. Al was het maar omdat het van mei tot september en een maand rond de Kerst gewoon stilvalt. Maar voor een leuke bijverdienste is het geen verkeerd vak en het kan heel leuk zijn om te doen.

Kun je de bovenstaande uitspraken over jezelf doen? Ga het dan rustig eens proberen. Alle kans dat je het heel leuk zult vinden. Voldoe je er niet aan, ga dan eens praten met een ervaren model of ga eens een cursus volgen. Wellicht weet je dan wat beter of het vak van model iets voor je is. 


(foto Raymond van Houten)



mijn facebook profiel mijn linkedin profiel mijn twitter profiel

2 opmerkingen:

  1. beste ik had graag vernomen of u adressen heeft waar je bv je info naartoe kan zenden .
    als je graag werkt als kunst model.
    enkel teken of schilder werk of beeldhouders
    vr bedankt sophymeisje@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, Bovening onder de kop Tekenclubs etc. staat een hele lijst. Daar vind je wel wat je zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen