zaterdag 23 maart 2013

Ben ik geschikt voor kunstmodel?

Modeltekenen | Kunstmodel worden?



Ben ik eigenlijk wel geschikt voor kunstmodel?



Dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen


Zou je wel kunstmodel willen worden maar vraag je je af of je er eigenlijk wel geschikt voor bent? Stel jij jezelf de vraag "ben ik geschikt voor modellenwerk?" Kijk dan eens naar de volgende punten. Het is geen uitputtende lijst, maar het kan je wel een gevoel geven of het iets voor je is of juist helemaal niet.

Ik heb de juiste uitstraling

model tekenen en model fotografie
(foto Raymond van Houten)

Een beetje positieve uitstraling is nooit weg. Ga nooit ineengedoken zitten als een ziek vogeltje. Modellen die er geen lol in hebben vallen heel snel door de mand. Evenals degenen met een duidelijk ongeïnteresseerde houding die er alleen even zitten voor een paar centen en zij die er gewoon voor hun gevoel niet lekker zitten. Een ongemakkelijke houding is ook altijd te zien. En dat hangt natuurlijk duidelijk samen met het volgende punt. Je moet wel iets met het poseerwerk hebben.

Ik ben zelfverzekerd
Een model mag best zelfverzekerd zijn. Sterker nog, moet dat zelfs gewoon zijn. Ben je iemand die constant aan zichzelf of het eigen uiterlijk loopt te twijfelen? Begin er dan niet aan. Bedenk dat mensen onbewust de meest verschrikkelijke karikaturen van je gaan tekenen en dan is het goed te bedenken dat dit geen weergave van jou is, maar meer een gebrek aan ervaring van de tekenaar. Maar je moet er wel even doorheen. 

Ik ben assertief

Je mag best voor jezelf opkomen, zoals je in andere artikelen over poseertijden etc. op dit weblog ook terug kunt vinden. Wat je niet wilt doe je niet. Jij bepaalt je eigen grenzen en helemaal niemand anders. Zoals ook elders beschreven staat: Het model is de baas!

Ik ben heel betrouwbaar
Afspraak is afspraak. Tijd is tijd. Te laat komen of nog erger, helemaal niet op komen dagen is de vloek van het modellenwerk. En veel te groot aantal modellen maakt zich daar schuldig aan en bezorgt de modellenregelaar grijze haren. Ben je betrouwbaar? Daar val je positief mee op. Er is veel vraag naar betrouwbare modellen. Ik denk dat het één van de belangrijkste dingen is waar bij selectie naar gekeken wordt. 


Ik ben creatief

Niet alleen de kunstenaars moeten een beetje creatief zijn, voor het model geldt dat eigenlijk ook. Je moet over veel standen beschikken, maar dat is niet genoeg. Je moet er ook gevoel voor ontwikkelen welke stand je wanneer in de strijd moet gooien. Die stand moet passen bij de club, bij het thema, bij het fanatisme (of het gebrek er aan) van de groep en nog wel wat punten. De combinatie is in elk geval heel belangrijk.

Ik wil heel snel rijk worden
Als snel rijk worden jouw uitgangspunt of drijfveer is, zoek dan een hele rijke partner of zoek een geschikte functie als "grote graaier" in de politiek. Want je kunt alleen van modelwerk leven als je geen al te hoge eisen stelt aan je leefsituatie. Maar rijk worden van modelwerk? Dat gaat je echt niet lukken. Dat is zelfs heel gemakkelijk uit te rekenen. Met het minimumloon kom je echt een heel eind. En in de zomermaanden zelfs dat niet. 

Ga eens uit van 40 euro per sessie, 3 sessies per dag gedurende vijf dagen per week. Dan is je maximale verdienste dus 600 euro in de week. Dat is puur een theoretisch maximum dat je in de praktijk in de verste verte niet gaat halen. Al was het maar omdat het van mei tot september en een maand rond de Kerst gewoon stilvalt. Maar voor een leuke bijverdienste is het modelwerk geen verkeerd vak en het kan heel leuk zijn om te doen.


Probeer het eens!  Of volg een poseerworkshop

Kun je de bovenstaande uitspraken over jezelf doen? Ga het dan rustig eens proberen. Alle kans dat je het heel leuk zult vinden. Voldoe je er niet aan, ga dan eens praten met een ervaren model of ga eens een cursus of workshop volgen. Wellicht weet je dan wat beter of het vak van model iets voor jou is. 


Of doe de opleiding als model gewoon zelf

Dat heb ik ook gedaan. Gewoon voor jezelf beginnen. Met een eigen tekenklas waar we ook naar de beginselen van modeltekenen gaan kijken. Gewoon voor mijn plezier. En inmiddels ook voor het plezier van anderen en dat is leuk om te zien. Het heeft "Model met Koffie" en klik op [deze link] voor meer informatie.

Daar sta ik dan ik mijn eigen tekenruimte
Daar sta ik dan ik mijn eigen tekenruimte


Er is best wel wat mogelijk bij "model met koffie"
Er is best wel wat mogelijk bij "model met koffie"






 LEES JE TROUWENS JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje